TR EN

PRINCIPLES OF MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BUS226 PRINCIPLES OF MARKETING 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilerin pazarlama ile ilgili temel konulara ve kavramlara hakim olmalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Temel pazarlama kavramları, pazarlama çevresi, pazarlama bilgi sistemleri, tüketici pazarı ve endüstriyel pazarlar, değer, tatmin, şikayet ve sadakat, pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi ve konumlandırma, pazarlama karması ve pazarlamada etik.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Pazarlama ile ilgili temel kavramları açıklar.
Pazarlama çevresini ifade eder.
Tüketici pazarlarını ve endüstriyel pazarları kıyaslar.
Müşteri değeri, tatmin, şikâyet ve sadakat kavramlarını açıklar.
Pazarlama karmasını tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kitabının ilgili bölümleri Pazarlama İle İlgili Temel Kavramlar Ders anlatımı, örnekler
2 Ders kitabının ilgili bölümleri Pazarlama Çevresi Ders anlatımı, örnekler
3 Ders kitabının ilgili bölümleri Pazarlama Bilgi Sistemleri Ders anlatımı, örnekler
4 Ders kitabının ilgili bölümleri Tüketici Pazarı ve Tüketici Davranışı Ders anlatımı, örnekler
5 Ders kitabının ilgili bölümleri Endüstriyel Pazarlar ve Endüstriyel Alıcı Davranışları Ders anlatımı, örnekler
6 Ders kitabının ilgili bölümleri Müşteri Değeri, Tatmin, Şikâyet ve Sadakat Ders anlatımı, örnekler
7 Ders kitabının ilgili bölümleri Pazar Bölümlendirme, Hedef Pazar Seçimi ve Konumlandırma Ders anlatımı, örnekler
8 - ARA SINAV -
9 Ders kitabının ilgili bölümleri Ürün ve Marka Kararları Ders anlatımı, örnekler
10 Ders kitabının ilgili bölümleri Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları Ders anlatımı, örnekler
11 Ders kitabının ilgili bölümleri Dağıtım Kararları Ders anlatımı, örnekler
12 Ders kitabının ilgili bölümleri Perakendecilik, Toptancılık ve Lojistik Ders anlatımı, örnekler
13 Ders kitabının ilgili bölümleri Tutundurma ve Pazarlama İletişimi Ders anlatımı, örnekler
14 Ders kitabının ilgili bölümleri Reklam, Halkla İlişkiler, Kişisel Satış ve Satış Geliştirme Ders anlatımı, örnekler
15 Ders kitabının ilgili bölümleri Pazarlamada Etik Ders anlatımı, örnekler
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kotler, P. ve Armstrong, G. (2010). Principles of Marketing. Pearson Education.
Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2020). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi. 4. Baskı, Beta Yayınevi.
Kotler, P. ve Armstrong, G. (2018). Pazarlama İlkeleri. Beta Yayınevi.
Journal of Marketing
Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi
Anıl, N. K. ve Eti İçli, G. (2022). Pazarlama İlkeleri. Eğitim Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
5
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
4
2
Solve individual and organizational problems in business life.
4
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
1
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
1
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
1
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0