Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS426 |
INTERNATIONAL FINANCIAL MARKETS AND PORTFOLIO MANAGEMENT |
8 |
3 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere finansal piyasalar ve portföy yönetimi süreci hakkında genel bir bakış sunmaktır. Ayrıca vaka çalışmaları yoluyla öğrenciler, analitik düşünmeye, sermaye piyasası uygulamalarındaki sorunları çözmeye ve analiz etmeye teşvik edileceklerdir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, Uluslararası finansal piyasalarının işleyişi ve burada faaliyet gösteren kurumların incelenmesi, menkul kıymetlerin çeşitlerinin öğrenilmesi, menkul kıymet fiyatlandırılmasına ilişkin teorilerin öğrenilmesi, piyasa etkinliği ve yatırımcı davranışının incelenmesidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler uluslararası finansal piyasalarda gelişen olayları yorumlar. |
Öğrenciler finansal veri tekniklerini kullanarak piyasa etkinliğini yorumlar. |
Öğrenciler portföy ve sermaye piyasası teorilerini uygulayarak optimal bir portföy hazırlar. |
Öğrenciler menkul kıymet fiyatlarını etkileyebilecek makro ekonomik ve sektörel faktörleri analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Finansal piyasalar ve finansal aracılar |
Ders anlatım ve tartışma |
2 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Finansal piyasaların türleri |
Ders anlatım ve tartışma |
3 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Sermaye piyasası araçları |
Ders anlatım ve tartışma |
4 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Menkul kıymetlerin değerlemesi |
Ders anlatım, tartışma, vaka çalışması |
5 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Portföy teorisi |
Ders anlatım ve tartışma |
6 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Sermaye piyasası teorisi |
Ders anlatım ve tartışma |
7 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Finansal varlıkları fiyatlama modeli |
Ders anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Arbitraj fiyatlama teorisi |
Ders anlatım ve tartışma |
10 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Türev ürünler: Forward ve future sözleşmeleri |
Ders anlatım ve tartışma |
11 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Türev ürünler: Opsiyon sözleşmeleri |
Ders anlatım ve tartışma |
12 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Türev ürünler: Swap sözleşmeleri |
Ders anlatım ve tartışma |
13 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Piyasa etkinliği ve Risk yönetimi |
Ders anlatım ve tartışma |
14 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Davranışsal finans |
Ders anlatım ve tartışma |
15 |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
Vaka çalışmaları |
Vaka çalışması, tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Demirel, E., (2013). Uluslararası Finansal Piyasalarda Portföy Yönetimi ve Opsiyon Sözleşmeleri. Paradigma Akademi Yayınevi |
Sharpe, W. F., & Sharpe, W. F. (1970). Portfolio theory and capital markets (Vol. 217). New York: McGraw-Hill. |
Civan, M. (2010). Sermaye piyasası analizleri ve portföy yönetimi. Ekin yayınevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
14 |
3 |
42 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
1 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
76 |
0 |
200 |
|
Total Workload of the Course Unit |
200 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|