Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
VTK152 |
VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ |
2 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ÇİSEM YAŞAR |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bilgisayar ortamında veriyi organize edebilmeyi, yapısal veritabanı modelleri tasarlayabilmeyi, verinin güvenli ve etkin bir şekilde kabulü, işlenmesi ve raporlanması yetkinliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
- Veri ve organizasyonu - Mevcut veritabanı teknolojilerini tanıma - Veri modeli tasarlama - Veritabanı normalizasyonu - Veri üzerinde giriş, değişiklik, imha ve raporlama işlemleri- Toplu işlemler konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Veritabanı Tasarlamak |
Veritabanını Oluşturmak |
Veritabanında Sorgulama Yapmak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dosyalama Sistemleri, Veri, Bilgi, Enformasyon ve Veri Tabanı Kavramları |
Anlatım, Uygulama |
2 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri, Veri Tabanı Modelleri, Modelleri, Veri Tabanı Mimarileri |
Anlatım, Uygulama |
3 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Veri Modelleme Aşamaları, Varlık İlişki Diyagramı |
Anlatım, Uygulama |
4 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Normalizasyon |
Anlatım, Uygulama |
5 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Veritabanı Araçlarının Kurulumunu Yapmak, Tabloları Oluşturmak ve Özelliklerini Belirlemek |
Anlatım, Uygulama |
6 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Tabloları Oluşturmak, Özelliklerini Belirlemek ve Tablolara Veri Girişi Yapmak |
Anlatım, Uygulama |
7 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DDL Sorguları Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DDL Sorguları Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
10 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DML Sorgularını Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
11 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DML Sorgularını Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
12 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DCL Sorguları Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
13 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
DCL Sorguları Kullanımı |
Anlatım, Uygulama |
14 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Alt Program Sorguları, Transaction İşlemleri |
Anlatım, Uygulama |
15 |
Konu ile ilgili internetten araştırma yapma |
Veri Tabanı Yedekleme ve Export Etme |
Anlatım, Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Yazılımcılar İçin SQL Server 2012 ve Veritabanı Programlama, Yaşar Gözüdeli, Seçkin Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayarın temel kavram ve yazılımlarına hâkim olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have a command of the concepts commonly used in web design.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Planning the code part of a website by having knowledge of algorithms It does.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Visualization of the visual part of Web sites using visual design principles makes the planning.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Observes ethical, health and safety measures related to the profession.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows different methods of preparing a website.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can run web sites integrated with database management systems.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It may collect information about user experiences. Target with the information it collects can manage a website suitable for the audience.
Can ensure basic security of websites.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
5 |
3 |
15 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
14 |
3 |
42 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
101 |
|
Total Workload of the Course Unit |
101 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|