Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY225 | MENU PLANNING AND COST CONTROL | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin; menüler kavramını, maliyetini, maliyet kontrolü tanımı ve depolama, teslim alma, satın alma, fiyatlandırmaları hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Menünün tanımı, sınıflandırılması, menü çeşitleri, satın alma, teslim alma, depolama, fiyatlandırma, tutundurma, maliyet ve satış analizleri hakkında iş akışını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yiyecek-içecek işletmelerinin menü maliyeti ile ilgili terimleri tanımlar |
Menü çeşitlerine göre maliyeti hesaplar |
İşletmelerin menü maliyetleri hakkında rapor hazırlar |
Mutfakta menü maliyet kontrolüne yönelik iş akışı takibi uygular |
Satın alma, teslim alma, depolama prensiplerini açıklar |
Mutfakta kayıp, kaçak, fireleri ve usulsüzlükleri, etik ihlallerini listeleyerek aktarır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü ve Menü Planlama Kavramları | Uygulamalı anlatım |
2 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Sınıflandırılması ve Menü Çeşitleri | Uygulamalı anlatım |
3 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Planlama Süreci ve Geliştirmenin Amaçları | Uygulamalı anlatım |
4 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Klasik Menü ve Modern Menü | Uygulamalı anlatım |
5 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü ile ilgili Biçimsel Çalışmalar | Uygulamalı anlatım |
6 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Fiyatlandırma | Uygulamalı anlatım |
7 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menülerde Doğruluk | Uygulamalı anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Maliyet Kavramı, Maliyet Belirleme Unsurları, Menüde Tedarik Yöntemleri | Uygulamalı anlatım |
10 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | İşletme Tiplerine Göre Menü Planlaması | Uygulamalı anlatım |
11 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Yiyecek İçecek Maliyet Kontrol Süreci | Uygulamalı anlatım |
12 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Maliyet ve Satışların Analizi | Uygulamalı anlatım |
13 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Analiz Yöntemleri | Uygulamalı anlatım |
14 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Tutundurma | Uygulamalı anlatım |
15 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Pazarlama Stratejileri ve Kurulumları | Uygulamalı anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bekar, A. ve Kılıç, B. (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Menü Planlama Kavramlar ve Uygulamalar, Ankara: Beta Basım. |
Şengül, S. ve Kurnaz, A. (2021). Mutfak Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık. |
Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Ankara: Detay Yayıncılık. |
Şengül, S. (2020). Yiyecek ve İçecek Servisi-Klasik ve Modern Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
2 | |||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
0 | |||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
0 | |||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
0 | |||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
3 | |||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
0 | |||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
0 | |||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
0 | |||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
0 | |||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |