Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY118 | BASICS OF NUTRITION | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı beslenmenin sağlık üzerine önemi, besin öğelerinin özelliklerini ve insan vücuduna olan etkilerini açıklamaktır. Kişiye özgü menülerin oluşturulması için doğru beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği beslenme ve sağlık, temel besin öğeleri ve önemleri, fonksiyonel besinler, metobolizma, menü planlama ve gıda alerjenleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Beslenmeyi her besin ögesinin sağlık için önemini de belirterek tanımlar . |
Beslenme ile ilgili temel prensipleri meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar . |
Günlük fizyolojik enerji gereksinimini beslenme ilkelerini uygulayarak hesaplar . |
Fizyolojik gereksinimler ve beslenme alışkanlıklarına göre beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar . |
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak sağlıklı bir menüye dönüşecek şekilde düzenler. |
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan belirli besin gruplarının işlevlerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Liteatür Taraması | Beslenme ve Beslenmeyle İlgili Kavramlar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
2 | Liteatür Taraması | Karbonhidratlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Liteatür Taraması | Proteinler | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
4 | Liteatür Taraması | Yağlar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
5 | Liteatür Taraması | Vitaminler | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
6 | Liteatür Taraması | Mineraller | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
7 | Liteatür Taraması | Su ve Enerji | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Liteatür Taraması | Et ve Et Ürünleri | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
10 | Liteatür Taraması | Süt ve Süt Ürünleri | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
11 | Liteatür Taraması | Tahıllar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
12 | Liteatür Taraması | Bakliyatlar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
13 | Liteatür Taraması | Meyve ve Sebzeler, Tatlılar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
14 | Liteatür Taraması | Yaşam Döngüsünde Beslenme, Gıda Alerjenleri | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
15 | Liteatür Taraması | Diyet ve Sağlık, Organik Besinler | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baysal, A. (2011). Beslenme. Ankara: Hatipoğlu Yayınları. |
Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s. |
Baysal, A., ve Küçükaslan, N. (2009). Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması. Bursa: Ekin Yayınevi. |
Öncel, S., Göde, M., Can, N. Ö., Arli, G., Sezgin, O., Güldemir, O., . . . Ekincek, S. (2017). Beslenmenin Temel İlkeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
0 | |||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
0 | |||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
2 | |||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
0 | |||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
0 | |||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
2 | |||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
2 | |||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
0 | |||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
0 | |||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |