Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY232 | CULINARY TRENDS | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı yiyecek ve içecek sektörünü etkileyen farklı mutfak akımları ile beslenme tarzları hakkında bilgi vermek ve öğrencilerin verilen bu bilgileri meslek hayatlarında kullanmalarını sağlayarak yenilikçi akımlar hakkında bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği trend/akım kavramının tanımlanması, gastronomi tarihindeki mutfak akımları, Fransız gastronomi mutfağının yükselişi, 1970’lerde Nouvelle mutfağının doğumu; yöresel mutfakların tanımı; fast food trendi; yenilebilir böcekler, siyah gıdalar trendi, Akdeniz tarzı diyet ve Akdeniz mutfağı; etnik mutfak kavramı; yavaş yemek trendi; füzyon mutfağı; Moleküler Gastronomi; gastro-turizm. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gastronomide akım kavramını tanımlar. |
Mutfak akımlarını karşılaştırır. |
Mutfak akımları ile ilgili detaylı araştırma yapar ve tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Trend/Akım Kavramı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
2 | Literatür taraması | Fransız Klasik Mutfağı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
3 | Literatür taraması | Nouvelle Mutfak Akımı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
4 | Literatür taraması | Yerel Yiyecekler | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
5 | Literatür taraması | Popüler Kültür ve Fast&Food Akımı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
6 | Literatür taraması | Akdeniz Mutfağı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
7 | - | Genel tekrar | Soru- Cevap - Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Slow Food Akımı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
10 | Literatür taraması | Organik ve Yerel Gıda Tüketici Eğilimleri | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
11 | Literatür taraması | Füzyon Mutfağı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
12 | Literatür taraması | Moleküler Gastronomi | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
13 | Literatür taraması | Yenilebilir Böcekler Akımı ve Neofobi Kavramı | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
14 | Literatür taraması | Siyah Gıdalar | Anlatım- Soru- Cevap - Tartışma |
15 | - | Genel Tekrar | Soru- Cevap - Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Food Trends & the Changing Consumer, Ben Senauer, Elaine Asp, Jean Kinsey |
Şengül, S., Kurnaz, A. (2021). Gastronomi Turizmi Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. Ankara: Detay. |
Sarıışık, M. (2021). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi. Ankara: Detay. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
3 | |||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
2 | |||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
4 | |||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
5 | |||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
0 | |||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
5 | |||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
4 | |||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
0 | |||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
3 | |||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |