Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMS428 | GIDALARIN DUYUSAL ANALİZİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDEM ÇAĞLA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, temel tatlar, gıda formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermektir. Ayrıca gerek ürün geliştirmede gerekse ürünlerde oluşan farklılıkları ayırt etme hususunda duyusal analiz tekniklerini kullanabilen tadımcılar yetiştirmektir. |
İçerik: | Temel tatlar, gıda formülasyonları, duyusal analizin gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici tercihlerinin belirlenmesi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Farklı formülasyonlarla hazırlanan gıdaların duyusal özelliklerindeki farklılıkları ortaya koyar. |
Yeni ürün geliştirmede uygun gıda formülasyonlarını seçerken duyusal analiz uygular. |
Duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırarak gıda formülasyonlarını geliştirir. |
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu revize eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıdaların duyusal özellikleri, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Tartışma |
2 | Makale okuma | Temel tatlar, tat ve koku bileşenlerinin karakteristikleri, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Tadım |
3 | Makale okuma | Duyusal Analiz Laboratuvarında Test Odası, Ürün Ve Panel Kontrolü, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
4 | Makale okuma | Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi Ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler, Duyusal analizde örnek hazırlama, tadım kabinlerinin hazırlanması, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
5 | Literatür araştırması | Hata tipleri, Farklılık Testleri: üçgen test ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
6 | Literatür araştırması | ikili üçlü test ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
7 | Literatür araştırması | Eşlenmiş kıyaslama testi ve uygulama, sıralama testi ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Vize hazırlık çalışmaları | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
10 | Makale okuma | Puanlama testi, sıralama testi ve uygulama, Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar | Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Tadım |
11 | Makale okuma | Hedonik skala yöntemi ve uygulama, profil testleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
12 | Makale okuma | Doku Profili Analizi, lezzet profil analizi ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
13 | Makale okuma | Duyusal Testlerin Tüketici Tercih Çalışmalarında Kullanılması, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
14 | Makale okuma | Moleküler gastronomide duyusal analiz, laboratuvar uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tadım |
15 | Makale okuma | Final hazırlık çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. 2017. Edible Films and Coatings: Sensory AspectsIn book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. CRC Press, 598s. |
Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. |
Onoğur, T. A. ve Elmacı, Y. 2015. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Meta Basım Matbaacılık. 135s. |
İnanlı et. al. 2010. Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi. Journal of FisheriesSciences.com. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
||||||
2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
||||||
3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
||||||
3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 132 |
Genel Toplam | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |