| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| MTT476 | MODA EDİTÖRLÜĞÜ VE YAZARLIĞI | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDEM ÇAĞLA |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersle öğrencilerin, moda basını hakkında bilgi sahibi olması, görsel ve sözel verileri bir arada ele alarak moda dergiciliği alanında yazarlığı, moda editörlüğü ve stilizasyon (styling) uygulamalarına yönelik beceriler kazanması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; moda dergiciliğinin temelini oluşturan kuramsal kavramların tanınması, reklam kampanyalarının, metinlerinin ve editoryal moda çekimlerinin incelenmesi, dergilerde yer alan imajların işlevlerinin öğrenilmesi ve öğrencilerin kendi yaratıcı editöryel çalışmalarını uygulamalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Moda basını ve dergiciliğinin kavramlarını ve işlevlerini keşfeder. |
| Moda dergilerinde yazılan metinleri ve gazetecilik tekniklerini karşılaştırır. |
| Moda trendleri, moda etkinlikleri ve tasarımcılar üzerine bilgilendirici ve eleştirel metinler yazar. |
| Stilizasyon (styling) becerisi ile editoryal süreci organize eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Dersin işleyiş planı, konuların ve dersin genel tanımı, moda basınına ve iletişimine genel bir giriş | Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
| 2 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Metinlerin işlevleri: Basılı dergiler ve blogların alternatif gücü, sosyal medya kullanımı ve kişisel tanıtım süreci | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 3 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Sanayi devrimi ve moda editörlüğünün kısa tarihçesi, Moda editörlüğü, konu editörlüğü, güzellik editörlüğü, alışveriş/stil editörlüğü, web editörlüğü, moda yazarlığı, moda eleştirmenliği | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 4 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Metin yazarlığında giriş-gelişme-sonuç ilişkisi, etkili bir yazı ortaya koyma teknikleri, örnekler | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 5 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Dergilerin kullandığı gazetecilik teknikleri; yazım stilleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 6 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Farklı mecralara/ yayınlara göre içerik geliştirme süreçleri: Okuyucu kitlesini belirlemek | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 7 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Röportajların işlevleri ve tarzları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 8 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Giyim stilleri hakkında konuşma: trend belirleyiciler olarak moda ikonları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 9 | Araştırma | Teknik Gezi | Örnek Olay Yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Sözel ve görsel verilerin bir arada değerlendirilmesine giriş; İmajların ve fotoğrafçılığın işlevleri, moda fotoğrafçılığı, defile ve reklam | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 12 | Görsel ve Yazılı Kaynak Tarama | Görsel içerik için altyapı oluşturma, fotoğraf çekimini planlama | Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
| 13 | Araştırma ve Uygulama | Moda editörlüğü çalıştayı | Bireysel Çalışma |
| 14 | Araştırma ve Uygulama | Moda editörlüğü çalıştayı | Bireysel Çalışma |
| 15 | Araştırma ve Uygulama | Moda editörlüğü çalıştayı | Bireysel Çalışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Tasarım ve modayla ilgili akademik veriler ve kitaplar |
| Farklı disiplinlerden kendi alanında öne çıkan literal (makale, eleştiri yazısı, şarkı sözleri, şiirler) ve görsel (fotoğraf, kolaj, illüstrasyon) çalışmalar |
| Moda Dergileri |
| İnternet Kaynakları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
||||||
| 2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
||||||
| 2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
||||||
| 3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
||||||
| 2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
||||||
| 3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 38 | 0 | 129 |
| Genel Toplam | 129 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |