Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
STV468 |
POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ERDEM ÇAĞLA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Medya ve popüler kültür ilişkisini, incelemek. Popüler kültür ve medyanın insanların sosyal yaşamlarını ne derece etkilediğini belirlemek için çalışmalar yapmaktır. |
İçerik: |
Yeni medya kullanımının toplumsal etkilerini irdelenir. Dijital medyanın kişilerin günlük yaşamında yarattığı değişimin yanında toplumsal, kültürel kurumsal ve uluslararası alanda popüler kültürün yeniden tanımlanması araştırılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Medya ve popüler kültür arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Sosyal olayları ve olguları objektif değerlendirebilir. |
Bilim dalları arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Toplumsal değişimleri daha rasyonel biçimde inceleyebilir. |
Teknolojik gelişmelerin kültür ve popüler kültür üzerindeki etkisini açıklayabilir. |
Toplum ve kültürdeki karmaşık nedensellik ilişkisini anlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma ve Araştırma |
Derse giriş ve tanıtım |
Anlatım ve Tartışma |
2 |
Okuma ve Araştırma |
Kültür kavramı – İnsan, toplum ve kültür bağı |
Anlatım ve Tartışma |
3 |
Okuma ve Araştırma |
Kültür türleri – Halk kültürü, yüksek kültür, popüler kültür ve kitle kültürü kavramları |
Anlatım ve Tartışma |
4 |
Okuma ve Araştırma |
Popüler kültürün doğuşu – Popüler kültür ve modernleşme ilişkisi – Türkiye’de popüler kültürün doğuşu |
Anlatım ve Tartışma |
5 |
Okuma ve Araştırma |
Medyanın popüler kültür oluşumundaki rolü – Medya aracılı popüler kültürün temel nitelikleri |
Anlatım ve Tartışma |
6 |
Okuma ve Araştırma |
Popüler kültüre ilişkin yaklaşımlar |
Anlatım ve Tartışma |
7 |
Okuma ve Araştırma |
Popüler kültürün oluşumuna katkısı bakımından televizyon ve sosyal medya |
Anlatım ve Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve Araştırma |
Kanaat önderlerinin popüler kültürün benimsenmesindeki rolü |
Anlatım ve Tartışma |
10 |
Okuma ve Araştırma |
Eleştirel teori ve kültür endüstrisine giriş |
Anlatım ve Tartışma |
11 |
Okuma ve Araştırma |
Kültür endüstrisi ve Frankfurt okulu |
Anlatım ve Tartışma |
12 |
Okuma ve Araştırma |
Kültür endüstrisinin temel ideolojisini medya üzerinden analiz |
Anlatım ve Tartışma |
13 |
Okuma ve Araştırma |
Kültür endüstrisi ve popüler kültür bağlamında Türkiye’de medya gösterileri |
Anlatım ve Tartışma |
14 |
Okuma ve Araştırma |
Popüler kültür ve siyaset ilişkisi |
Anlatım ve Tartışma |
15 |
Okuma ve Araştırma |
Genel değerlendirme |
Anlatım ve Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (1994). Popüler kültür ve iletişim. Ümit Yayıncılık. |
Aydoğan, F. (2004). Medya ve Popüler Kültür Üzerine Yazılar. MediaCat. |
Erdoğan, İ. (1999). Popüler kültür: Kültür alanında egemenlik ve mücadele. Popüler kültür ve iktidar, 18-52. |
Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine. Bilim ve aklın aydınlığında eğitim dergisi, 5(57), 1-18. |
Güllüoğlu, Ö. (2012). Bi̇r Ki̇tle İleti̇şi̇m Araci Olarak Televi̇zyonun Popüler Kültür Ürünleri̇ni̇ Beni̇msetme Ve Yayma İşlevi̇ Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(4). |
Mutlu, E. (2001). Popüler kültürü eleştirmek. Doğu Batı, 15, 11-42. |
Oskay, Ü. (1980). Popüler kültür açısından" ideoloji" kavramına ilişkin yeni yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(01). |
Oskay, Ü. (1994). Popüler Kültür Açısından Çağdaş Fantazya: Bilim-Kurgu ve Korku Sineması. Der Yayınları, İstanbul. |
Oskay, Ü. (2000). Kitle iletişiminin kültürel işlevleri. İstanbul: Der Yayınları, 1-93. |
Özbek, M. (1991). Popüler kültür ve Orhan Gencebay arabeski (Vol. 12). İletişim yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
5 |
3 |
15 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
2 |
3 |
6 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
51 |
0 |
123 |
|
Genel Toplam |
123 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|