TR EN

POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV468 POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ERDEM ÇAĞLA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Medya ve popüler kültür ilişkisini, incelemek. Popüler kültür ve medyanın insanların sosyal yaşamlarını ne derece etkilediğini belirlemek için çalışmalar yapmaktır.
İçerik: Yeni medya kullanımının toplumsal etkilerini irdelenir. Dijital medyanın kişilerin günlük yaşamında yarattığı değişimin yanında toplumsal, kültürel kurumsal ve uluslararası alanda popüler kültürün yeniden tanımlanması araştırılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medya ve popüler kültür arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
Sosyal olayları ve olguları objektif değerlendirebilir.
Bilim dalları arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
Toplumsal değişimleri daha rasyonel biçimde inceleyebilir.
Teknolojik gelişmelerin kültür ve popüler kültür üzerindeki etkisini açıklayabilir.
Toplum ve kültürdeki karmaşık nedensellik ilişkisini anlayabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma ve Araştırma Derse giriş ve tanıtım Anlatım ve Tartışma
2 Okuma ve Araştırma Kültür kavramı – İnsan, toplum ve kültür bağı Anlatım ve Tartışma
3 Okuma ve Araştırma Kültür türleri – Halk kültürü, yüksek kültür, popüler kültür ve kitle kültürü kavramları Anlatım ve Tartışma
4 Okuma ve Araştırma Popüler kültürün doğuşu – Popüler kültür ve modernleşme ilişkisi – Türkiye’de popüler kültürün doğuşu Anlatım ve Tartışma
5 Okuma ve Araştırma Medyanın popüler kültür oluşumundaki rolü – Medya aracılı popüler kültürün temel nitelikleri Anlatım ve Tartışma
6 Okuma ve Araştırma Popüler kültüre ilişkin yaklaşımlar Anlatım ve Tartışma
7 Okuma ve Araştırma Popüler kültürün oluşumuna katkısı bakımından televizyon ve sosyal medya Anlatım ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve Araştırma Kanaat önderlerinin popüler kültürün benimsenmesindeki rolü Anlatım ve Tartışma
10 Okuma ve Araştırma Eleştirel teori ve kültür endüstrisine giriş Anlatım ve Tartışma
11 Okuma ve Araştırma Kültür endüstrisi ve Frankfurt okulu Anlatım ve Tartışma
12 Okuma ve Araştırma Kültür endüstrisinin temel ideolojisini medya üzerinden analiz Anlatım ve Tartışma
13 Okuma ve Araştırma Kültür endüstrisi ve popüler kültür bağlamında Türkiye’de medya gösterileri Anlatım ve Tartışma
14 Okuma ve Araştırma Popüler kültür ve siyaset ilişkisi Anlatım ve Tartışma
15 Okuma ve Araştırma Genel değerlendirme Anlatım ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (1994). Popüler kültür ve iletişim. Ümit Yayıncılık.
Aydoğan, F. (2004). Medya ve Popüler Kültür Üzerine Yazılar. MediaCat.
Erdoğan, İ. (1999). Popüler kültür: Kültür alanında egemenlik ve mücadele. Popüler kültür ve iktidar, 18-52.
Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine. Bilim ve aklın aydınlığında eğitim dergisi, 5(57), 1-18.
Güllüoğlu, Ö. (2012). Bi̇r Ki̇tle İleti̇şi̇m Araci Olarak Televi̇zyonun Popüler Kültür Ürünleri̇ni̇ Beni̇msetme Ve Yayma İşlevi̇ Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(4).
Mutlu, E. (2001). Popüler kültürü eleştirmek. Doğu Batı, 15, 11-42.
Oskay, Ü. (1980). Popüler kültür açısından" ideoloji" kavramına ilişkin yeni yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(01).
Oskay, Ü. (1994). Popüler Kültür Açısından Çağdaş Fantazya: Bilim-Kurgu ve Korku Sineması. Der Yayınları, İstanbul.
Oskay, Ü. (2000). Kitle iletişiminin kültürel işlevleri. İstanbul: Der Yayınları, 1-93.
Özbek, M. (1991). Popüler kültür ve Orhan Gencebay arabeski (Vol. 12). İletişim yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
2
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
2
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 5 3 15
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 3 6
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 123
Genel Toplam 123
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0