| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| IMI334 | MOBİLYA IV | 6 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KADİR ÖZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilere, iç mekan projelerinde kullanacakları mobilyaları öznel ve nesnel kriterlere göre tasarlama ve ölçekli model yapma becerisi kazandırmaktır. |
| İçerik: | Dersin içeriği, mobilya tanımlaması, mobilya iç mekan ilişkisi, mobilyanın biçimlenmesini etkileyen nesnel- öznel faktörler ve tasarım ilkeleri ile ilişkisi, ergonomi kavramı tanıtımı, modüler mobilya kavramı, özgün mobilya tasarımı yapma, ölçekli model yapma konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İç mekan kurgusunda mobilya ve mekan kompozisyonu olgusunu öğrenir. |
| Mobilyaların biçimlenmesini etkileyen faktörleri öğrenir. |
| İç mekan mobilya ilişkisinde mobilyaları modüler olarak geliştirir. |
| Tasarım ilkeleri ile mobilyanın biçimlendirilmesini ilişkilendirir. |
| Sürdürülebilir mobilya kavramını geliştirir. |
| Türkiye’ de modern mobilyanın gelişim sürecini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin tanıtımı. Mobilyanın tanımı ve mobilyanın tarihsel gelişim sürecinin anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 2 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | İç mekan kurgusunda mobilya ve mekan kompozisyonu ilişkisi konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 3 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Antropometri ve Ergonomi kavramı konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 4 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi/ Çizim yapılması | Modüler mobilya kavramı konu anlatımı. Konu ile ilgili eskiz çalışması yapılması. | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma /yapılan çalışmaların değerlendirilmesi |
| 5 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Mobilyanın biçimlenmesini etkileyen nesnel faktörler (malzeme) konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 6 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Mobilyanın biçimlenmesini etkileyen nesnel faktörler (işlev) konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 7 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Mobilyanın biçimlenmesini etkileyen nesnel faktörler (üretim ve maliyet) konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 8 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi.araştırması | Mobilyanın biçimlenmesini etkileyen öznel faktörler konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 9 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Temel tasarım ilkeleri ile mobilya tasarımı ilişkisi konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi/Çizim yapılması | Mobilyada sürdürülebilirlik konu anlatımı. Konu ile ilgili eskiz çalışması yapılması. | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma /yapılan çalışmaların değerlendirilmesi |
| 12 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Çoklu ortamda mobilya çözümlemeleri konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 13 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Mobilyada sürdürülebilirlik konu anlatımı | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 14 | Yeni konu için araştırma yapılması. Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi. | Türkiye’de modern mobilyanın gelişim süreci konu anlatımı. | Ppt sunum ve yüz yüze tartışma |
| 15 | - | FİNAL | Yüz yüze değerlendirme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Yılmaz, A. (2005). Dünden bugüne mobilya tasarımı ve teknolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
| Gör, I. (2005). Mobilya ve çevresinde konstrüksiyon. İstanbul: Çetin Matbaacılık. |
| Gürtekin, A. & Hekim, Ö. (2006). Masif mobilya üretim teknikleri. İstanbul: Değişim Yayınları. |
| Stem, S. (1989). Designing furniture from consept to shop drawing: a practical guide. Newtown: Tantunton Press. |
| Onur. S., 2000. “Mobilya Biçimlenmesine Etki Eden faktörler ve Tasarımcı kullanıcı faktörü üzerine bir yöntem önerisi”, Sanatta Yeterlilik Tezi. İstanbul. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü |
| Söğüt. M. A., 2004. “Oturma elemanının tasarımında strüktür ve yüzey kaplama malzemesinin biçime etkisi”, Sanatta Yeterlilik Tezi. İstanbul. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü |
| Boyla, O., 2016. Mobilya Tarihi. http://www.youblisher.com/p/589306-MobilyaTarihiekitaplarim-tr-gg/ (E.T.: 04.04.2016) |
| Özel, Y. Ürük, Z.F, “Mobilya- Biçim- Tercih”, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Nisan 2021, sayı:23, ss. 589 -600, ISSN NO: 2148-2683, DOI: 10.31590/ejosat.888726 |
| Özel, Y. “İç Mekân Kurgusunda Mobilya ve Mekân Kompozisyonu İlişkisi”, Ağustos 2021, Sayı 25, S. 94-104, DOI: 10.31590/ejosat.929007) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Sanat, tasarım, kültür ve mobilya tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç mimaride tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda, proje yönetimi ve süreçleri analiz eder.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç mekân tasarım ilke ve becerilerini bireysel veya grup içinde sorumluluk alarak uygular.
|
5 | |||||
| 2 |
Çizim yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç mekânda diğer mesleki alanlar ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde, iç mimari, uygulama ve teknik donatım projelerini organize eder.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; iç mekanların tasarım ve planlama alanlarında olası problemleri ve farklı düzenlemeleri yenilikçi, özgün ve sürdürülebilir çözümlerle analiz eder.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda sürdürülebilir, özgün proje ve etkinlikler organize eder.
|
3 | |||||
| 2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık programı mezunları; mesleki ölçütler, standartlar ve yasal çerçeveleri kullanarak iç mekân uygulama detayları, mobilya tasarımı ve bina maliyeti yönetimi gibi konularda çözümler geliştirir.
|
5 | |||||
| 2 |
İç Mimarlık programı mezunları, profesyonel alanlarında; kavramsal tasarım, uygulama detay projeleri ve mobilya tasarımı gibi iç mimarlığa yönelik sürdürülebilir, özgün ve yenilikçi projeler tasarlar.
|
5 | |||||
| 3 |
İç mimari tasarım, uygulama detayları ve mobilya tasarımı odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 123 |
| Genel Toplam | 123 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |