TR EN

EKOLOJİK OKURYAZARLIK VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ILT389 EKOLOJİK OKURYAZARLIK VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders, öğrencilerin ekolojik okuryazarlık ve sürdürülebilirliği bir düşünme ve eylem biçimi olarak değerlendirebilmelerini, sürdürülebilirlik tartışmalarını yenilikçi, kapsayıcı (içeren, dahil edici) ve bütüncül bir bakışla ve somut örneklerle ele alabilmelerini amaçlamaktadır.
İçerik: Bu ders, İnsan Çağı olarak adlandırılmaya başlayan içinde yaşadığımız dönem ve bu adlandırmanın nedenleri, gezegenin sınırları ve sınırlılıkları, sürdürülebilirlik tartışmaları, ekolojik okuryazarlık ve ekolojik okuryazarlığın pratikleri, sürdürülebilirlik tartışmaları, son yıllarda ivme alan döngüsel ekonomi, iklim krizi, tüketim kültürü, yenilikçi aktarımlar ve benzeri pratikler konularını içermek ile beraber film ve belgesel izleme, vaka, makale tartışmalarını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yeryüzünde yaşamın devamlılığını sağlayan ekolojinin temel ilkelerini anlayabilir
Ekolojinin temel ilkeleriyle uyumsuzluğun sonuçlarını tarihsel bir perspektifte ele alabilir
Sürdürülebilir bir yaşam için gerekli bilgi, beceri ve değerlerin neler olduğunu tartışabilir
Doğal olguları gözlemleme ve doğadan öğrenme becerisini geliştirebilir
Birey, topluluk, kurum, ülke ve ülkelerarası düzeyde yenilikçi, kapsayıcı ve bütüncül sürdürülebilirlik yaklaşımlarını ve uygulamalarını değerlendirebilir
Bilimsel araştırma ile birleşmiş analitik düşünme, argüman geliştirme ve yazma becerilerini ilerletebilir

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları İnsan Çağı -
2 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Bütün Yaşam Biçimlerine Empati Geliştirmek -
3 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Doğanın Yaşamı Nasıl Sürdürdüğünü Anlamak -
4 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Tüketim Kültürü -
5 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Küresel Isınma -
6 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları İklim Krizi -
7 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Karbon Ayak İzi -
8 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Enerji ve Gıda alanında Sürdürülebilirlik Sorunları -
9 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Sürdürülebilirliği Bir Yaşam Biçimi Olarak Benimsemek -
10 - ARA SINAV -
11 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Yeni Ekonomi Modelleri -
12 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Uluslararası, Bölgesel, Ulusal Kurumlar -
13 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Yeni Hareket ve Eylemler -
14 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Yeni Hareket ve Eylemler -
15 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Film, Belgesel ve Tasarım gibi sanatsal kaynaklardan örnekler -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ehrenfeld J. R., A.J. Hoffman (2013) Flourishing: A Frank Conversation About Sustainability, Stanford University Press.
Greer J.M. (2011), The Wealth of Nature: Economics as if Survival Mattered, New Society Publishers.
Grober U. (2012), Sustainability A Cultural History, Green Books.
Heinberg R., D. Lerch (Ed.) (2010), The Post Carbon Reader, Watershed Media.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
2
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
2
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
2
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
3
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 1 15 15
Grup Çalışması / Ödevi 7 3 21
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 3 27
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 7 2 14
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 147
Genel Toplam 147
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0