| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| ILT389 |
EKOLOJİK OKURYAZARLIK VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu ders, öğrencilerin ekolojik okuryazarlık ve
sürdürülebilirliği bir düşünme ve eylem biçimi olarak
değerlendirebilmelerini, sürdürülebilirlik tartışmalarını
yenilikçi, kapsayıcı (içeren, dahil edici) ve bütüncül bir
bakışla ve somut örneklerle ele alabilmelerini
amaçlamaktadır. |
| İçerik: |
Bu ders, İnsan Çağı olarak adlandırılmaya başlayan içinde
yaşadığımız dönem ve bu adlandırmanın nedenleri, gezegenin
sınırları ve sınırlılıkları, sürdürülebilirlik tartışmaları, ekolojik
okuryazarlık ve ekolojik okuryazarlığın pratikleri,
sürdürülebilirlik tartışmaları, son yıllarda ivme alan döngüsel
ekonomi, iklim krizi, tüketim kültürü, yenilikçi aktarımlar ve
benzeri pratikler konularını içermek ile beraber film ve
belgesel izleme, vaka, makale tartışmalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Yeryüzünde yaşamın devamlılığını sağlayan ekolojinin temel ilkelerini anlayabilir |
| Ekolojinin temel ilkeleriyle uyumsuzluğun sonuçlarını tarihsel bir perspektifte ele alabilir |
| Sürdürülebilir bir yaşam için gerekli bilgi, beceri ve değerlerin neler olduğunu tartışabilir |
| Doğal olguları gözlemleme ve doğadan öğrenme becerisini geliştirebilir |
| Birey, topluluk, kurum, ülke ve ülkelerarası düzeyde yenilikçi, kapsayıcı ve bütüncül
sürdürülebilirlik yaklaşımlarını ve uygulamalarını değerlendirebilir |
| Bilimsel araştırma ile birleşmiş analitik düşünme, argüman geliştirme ve yazma
becerilerini ilerletebilir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
İnsan Çağı |
- |
| 2 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Bütün Yaşam Biçimlerine Empati
Geliştirmek |
- |
| 3 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Doğanın Yaşamı Nasıl Sürdürdüğünü
Anlamak |
- |
| 4 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Tüketim Kültürü |
- |
| 5 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Küresel Isınma |
- |
| 6 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
İklim Krizi |
- |
| 7 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Karbon Ayak İzi |
- |
| 8 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Enerji ve Gıda alanında Sürdürülebilirlik
Sorunları |
- |
| 9 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Sürdürülebilirliği Bir Yaşam Biçimi Olarak
Benimsemek |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Yeni Ekonomi Modelleri |
- |
| 12 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Uluslararası, Bölgesel, Ulusal Kurumlar |
- |
| 13 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Yeni Hareket ve Eylemler |
- |
| 14 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Yeni Hareket ve Eylemler |
- |
| 15 |
İşlenecek konu ile ilgili
okuma ve araştırma
yapmaları |
Film, Belgesel ve Tasarım gibi sanatsal
kaynaklardan örnekler |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Ehrenfeld J. R., A.J. Hoffman (2013) Flourishing: A Frank Conversation About Sustainability, Stanford University Press. |
| Greer J.M. (2011), The Wealth of Nature: Economics as if Survival Mattered, New Society Publishers. |
| Grober U. (2012), Sustainability A Cultural History, Green Books. |
| Heinberg R., D. Lerch (Ed.) (2010), The Post Carbon Reader, Watershed Media. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
|
|
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
|
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
|
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
|
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
|
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
|
|
|
|
|
|
| 3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
| Arazi Çalışması |
1 |
15 |
15 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
7 |
3 |
21 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
9 |
3 |
27 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
7 |
2 |
14 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
53 |
0 |
147 |
|
Genel Toplam |
147 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|