Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMS101 | GASTRONOMİYE GİRİŞ | 1 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin gastronomi tanımı ve gastronomi dalının diğer alanlarla etkileşimi hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Gastronominin tanımı, temel kavramları, tarihçesi, mutfak ekipman ve aletleri, mutfak akımları, mutfakta hijyen ve iş akışını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gastronomi ve gastronomi ile ilgili terimleri tanımlar. |
Tarihsel açıdan gastronomiyi ve gastronomik kültürleri tanımlar. |
Temel mutfak ekipman ve aletlerini tanımlar. |
Mutfaktaki temel hijyen prensiplerini açıklar. |
Mutfak akımlarını listeler. |
Mutfaktaki iş akışını bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders planı, işleyişi, öğrenci sorumlulukları aktarılır. Gastronominin temel kuramlarına giriş yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Kitap Okuma | Lezzet fizyolojisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Araştırması | Kültürel lezzet algılarını etkileyen faktörler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Güncel Sektör Araştırması | Çağdaş mutfak akımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Kitap Okuma | Yiyecek-İçecek işletmelerine genel bakış | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve bölümleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve iş organizasyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve iş güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kitap Okuma | Mutfak ekipman ve aletleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale Okuma | Gıda satın alma ve depolama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma | Teknik şartname ve tarif okuma/yazma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kitap Okuma | Mutfak içi gıda hijyeni ve yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma | Mutfak hesaplamaları – mutfak içi ölçü cihazları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Araştırma | Gastronomi ve Sosyal Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akbaba, A. ve Çetinkaya, N. (2018). Gastronomi Ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık. |
Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık. |
Pollan, M. (2007). Etobur-Otobur İkilemi, Penguin. |
Brillat-Savarin, J.A. (2012). Lezzetin Fizyolojisi, Oğlak, Ankara. |
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın). |
Orhun, D ve Akıllı, K. (2019). Yedikleriniz Davranışlarınız Olur. Velespit Yayınları. ISBN No: 978-605-82592-8-7 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
1 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
2 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
1 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 179 |
Genel Toplam | 179 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |