Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMS425 | ŞARAP BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ | 5 | 4 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste kaliteli şarap üretimi için kullanılan kaliteli üzümleri ve bu üzümlerden elde edilen şarapları ve şarap üretimi aşamalarını öğretmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders, şarap teknolojisi hakkında genel bilgileri, şarapçılığının dünü ve bugünü, şarap üretimi için üzüm seçimi, bu üzümler seçildikten sonra üzümlerin geçtiği aşamalar ve şaraphanede yapılan hazırlıklar, üzüm şırası ve şarapların bileşimi, şarap üretiminde önemli mikroorganizmalar, fermantasyon süreci, etil alkol fermantasyonu ve malalaktik fermantasyon, şarap çeşitleri ve hazırlama tekniklerini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Üzüm çeşitleri ve ürün bileşenlerini sınıflandırır. |
Şarap çeşitleri ve yapım teknikleri incelenerek şarap üretimi yapar. |
Alkol fermantasyonu ve fermantasyon süreçlerini formülüze eder. |
Laboratuvarda tüm süreçleri ile birlikte şarap hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders planı, işleyişi, öğrenci sorumlulukları aktarılır. Şarap teknolojisinin anlam ve önemi, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
2 | Kitap Okuma | Şarapçılığın dünü ve bugünü, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
3 | - | Üzümlerin Kimyasal Bileşimi, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
4 | - | Bağbozumu ve şaraphanede yapılan hazırlıklar, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
5 | Kitap Okuma | Üzüm şırasının bileşimi, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
6 | Kitap Okuma | Şarabın şırasının bileşimi, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
7 | Kitap Okuma | Şarap teknolojisinde önemli mikroorganizmalar, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Beyaz şarap hazırlama teknikleri ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
10 | Kitap Okuma | Kırmızı şarap hazırlama teknikleri ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
11 | Kitap Okuma | Pembe şarap hazırlama teknikleri ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
12 | Araştırma | Etil alkol fermantasyonu, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
13 | Kitap Okuma | Alkol fermantasyonunda meydana gelen temel ürünler, mutfak uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
14 | Kitap Okuma | Malalaktik fermantasyon, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
15 | Araştırma | Mutfak uygulaması | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Barbara Nowak, Beverly Wichman. (2009). Her Yönüyle Şarap, Arkadaş Yayıncılık. |
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
3 | |||||
2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
1 | |||||
2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
0 | |||||
2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 132 |
Genel Toplam | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |