Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV357 | SİNEMA VE FELSEFE | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sinema ve Felsefe dersi felsefi bir bakışla filmlerin analiz edilmesini amaçlar. Bu bağlamda pek çok felsefecinin sinemayla ilişkisini ele alır. |
İçerik: | Sinema ve felsefe kuramlarının karşılaştırılması ve filmlerin felsefi boyutta incelenip eleştirilebilme yetisinin geliştirilebilmesi dersin içeriğini oluşturur. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sinema eserlerini kavramsal olarak tanımlayabilme. |
Filmleri felsefi açıdan inceleyebilmek ve eleştirebilmek. |
Sinema kuramlarını felsefi kuramlarla karşılaştırabilmek. |
Bir filmi felsefi olarak tasarlayabilmek. |
Film olgusunu farklı parametrelerden değerlendirebilmek. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinema ve felsefeye giriş | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
2 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Felsefeyi filme almak | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
3 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinematografik bir olgu olarak Platon’un mağarası | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
4 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Filmsel olgunun felsefesi | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
5 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Uzay Zaman Madde: Bergson | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
6 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Felsefe üzerine film yapılabilir mi?: Eisenstein | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
7 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinemanın Ontolojisi: Bazin | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Teknoloji hakkında soruşturma: Heidegger | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
10 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Wim Wenders sineması | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
11 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Deleuze: felsefe ve sinema teorisi | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
12 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Deleuze: felsefe ve sinema teorisi | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
13 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinemanın felsefesi nedir? | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
14 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Görüntülerin Yazgısı: Rancière | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
15 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Özgürleşen Seyirci | Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Chateau, D. (2003). Cinéma et Philosophie. Paris: Nathan Yayınları. |
Demirdöven, K. (2011). Felsefenin Düşüşü Sinemanın Yükselişi: Felsefenin Işığında Sinema. İstanbul: Es Yayınları. |
Deleuze, G. (2014). Sinema I: Hareket İmge. Soner Özdemir (çev.). İstanbul: Norgunk Yayınları. |
Zizek, S. (2009). Hitchcock ya da Bir Filmi Yeniden Çekmenin Özel Bir Yolu Var Mı?. İstanbul: Encore Yayınları. |
Bogue, R. (2021). Deleuze Sinema ve Felsefe. Ekrem Ekici (çev.). İstanbul: Küre Yayınları. |
Cox, D. & Levine, M. (2018). Filmle Düşünmek: Felsefe Yapmak ve Film İzlemek. Onur Orhangazi (çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Soysal A. (2021). Deleuze Bir Yeni Metafizikçi. İstanbul: MonoKL Yayınları. |
Deleuze, G. (2021). Sinema II: Zaman-İmge. Burcu Yalım & Emre Koyuncu (çev.). İstanbul: Norgunk Yayınları. |
Öztürk, S. (2018). Sinema Felsefesine Giriş Film - Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
5 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
1 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
5 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
4 | |||||
3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
3 | |||||
3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
4 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
2 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 3 | 3 | 9 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |