Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV119 | SİNEMAYA GİRİŞ I | 1 | 4 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RABİYA SALTİK DUVAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle, erken sinema tarihine eleştirel gözle bakma ve sinema teknikleri hakkında öğrencilerin fikir sahibi olmaları hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu ders kapsamında sinema tarihinin ve disiplininin kavranmasına çalışılacaktır. Film dili ve anlatı yapısına dair teknikler ele alınacak ve sinemanın oluşturulmasında temel öğeler olan senaryo, filmsel mekân, filmsel zaman, hareket, görüntü, dekor, ışık, renk, kostüm, ses, oyun konuları çeşitli açılardan tarif edilmeye çalışılacaktır. Ayrıca mesleki terminolojinin öğrenilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sinemanın temel öğelerini tanımlar. |
Film dili ve anlatı yapısını açıklar. |
Sinema tarihinde öne çıkan filmlerin etkilerini karşılaştırır. |
Filmin oluşumuna yönelik teorileri söyler. |
Mesleki terminolojinin kullanımına dair kavramsal ilişkiyi kurar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Sinema Nedir? | Anlatma yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Sinema tarihine giriş ve sinemanın keşfi. İlk film örneklerinin izlenmesi. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | İlk dönem sinema ve gelişimi. Konulu filmlere geçiş. Örnek filmlerin izlemeleri. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Türk Sineması'nın ilk dönemleri. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Filmsel mekân, filmsel zaman ve hareket. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Filmsel Görüntü ve senaryoda anlatı yapısı. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Çekim ölçekleri, kamera hareketleri, kamera açıları ve kuralları. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Temel aydınlatma ve ışık ekipmanları. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Temel öğeler: dekor, renk, ses ve oyun. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Sinemada kurgu. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Film ekibi ve görevleri. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Sesli sinema ve renkli sinemaya geçiş. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Sinemada türler ve örnek film izlemesi. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma | Sinemada türler ve örnek film izlemesi. | Anlatım yönetimi ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Novell-Smith, G. (2003). Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Onaran, A. Ş. (1999). Sinemaya giriş. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları. |
Abisel, N. (2003). Sessiz Sinema. İstanbul: Om Yayınevi. |
Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film sanatı. Çev. E. Yılmaz, ES Onat), Ankara: De Ki Basım Yayım. |
Teksoy, R. (2009). Sinema Tarihi Cilt: 1. İstanbul: Oğlak Yayınları. |
Teksoy, R. (2005). Sinema Tarihi 1928-2012, 2. Baskı, İstanbul: Oğlak Yayınları. |
Edward D., (2003). Sinemada Kurgu. İstanbul: İzdüşüm Yayınevi |
Foss, B. (2009). Sinema ve Televizyon Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. İstanbul: Hayalbaz Kitap. |
Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema,(Çev. Rabia Ünal). Ankara, Öteki Yayınevi. |
Akyürek, F. (2004). Senaryo Yazarı Olmak. Senaryo Yazmak [Being a Script Writer, Writing) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
5 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
5 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
4 | |||||
3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
5 | |||||
2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
5 | |||||
3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 12 | 4 | 48 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 8 | 16 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 4 | 8 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 4 | 4 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |