TR EN

KURGU UYGULAMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV219 KURGU UYGULAMALARI 3 4 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilerin çekilmiş videoları doğru analiz ederek, amacına uygun şekilde ayıklamaları ve estetik bir bakış açısıyla dijital kurgu programları kullanarak kurgulamaları amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders kapsamında öncelikle kurgunun ne olduğu, amacı ve tarihçesi anlatılacaktır. Kurgulanacak görüntüleri ayıklarken dikkat edilmesi gereken ana başlıklar örnek videolarla öğrencilere gösterilecektir. Ardından kamerada çekilen videolara estetik bir bakış açısı kazandırılıp, ses ve müzikle desteklenerek bir kurgu programı yardımıyla, TV yayıncılık standartlarına uygun bir program, tanıtım ya da reklam filmi haline getirilecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Görüntü ve kurgunun tarihçesini öğrenir.
Kurgunun temel kavramlarını öğrenir.
Kurgunun önemini ve görüntüye kazandırdığı anlamı kavrar.
Kurgunun noktalama işaretlerini teorik ve uygulamalı olarak öğrenir.
Videoya ses, müzik, animasyon ile yeni anlamlar kazandırır.
Film ve dizileri inceleyerek yapılan kurgu türlerini ve teknikleri karşılaştırır.
Kurgunun televizyon ve sinemadaki önem ve anlamını kavrar ve yaptığı işlere öğrendiklerini aktarır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Tanışma ve Kurguya giriş Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
2 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kurgunun önemi, tarihçesi, dijital ve analog kurgu Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
3 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kurgunun amacı, yapımın niteliğine göre kurgu Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
4 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kurgu türleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
5 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Uygulamalı olarak kullanılacak kurgu programının tanıtılması. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
6 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Dünyada ve Türkiye’de kullanılan yayın sistemleri sistemler ve bu sistemin özellikleri. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
7 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Edius kurgu programı sistem ayarlarının açıklanması. Edius kurgu programı arayüzünün tanıtılması Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Edius kurgu programının detaylarının aktarılması. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
10 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Bir televizyon kanalına mesleki gezi Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
11 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kurgu program pencerelerinin görevleri işleyiş biçimleri ve uygulamalı olarak kullanılması Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
12 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kurgu program pencerelerinin görevleri işleyiş biçimleri ve uygulamalı olarak kullanılması Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
13 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Görüntü çözümlemesi. Plan seçimleri. Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
14 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Kaba kurgu (Assamble) Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
15 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri İnce kurgu (İnsert) Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Canikligil, İ. (2007). Dijital Video ile Sinema. İstanbul: Pusula Yayınları.
Küçükerdoğan, B. (2014). Sinemada Kurgu ve Eisenstein. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Kessler, F., Barnard, T. & Le Forestier, L. (2020). Mizansen Dekupaj Montaj. Bilge Demirtaş, Can Gündüz ve Osman Şişman (çev.). Eskişehir: Yort Kitap.
Akdoğan, S. (2008). El Yapımı Sinema. İstanbul: Medya Akademisi Yayınları.
Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say Yayınları.
Toprak, M. (2012). Filmin Dili Kurgu. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Bordwell, D. & K. Thompson. (2012). Film Sanatı. Ertan Yılmaz & Emrah Suat Onat (çev.). Ankara: De Ki Yayınları.
Sokolov, A. G. (2006). Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu. Semir Aslanyürek (çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
Metz, C. (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. Oğuz Adanır (çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Woolman, M. (2004). Motion Design: Moving Graphics For Televsion, Music, Video, Cinema and Digital Interfaces. SA: Rotovision.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5
2
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
4
3
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
3
2
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
4
3
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
3
2
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 7 3 21
Okuma 0 0 0
Ödev 7 1 7
Proje Hazırlama 3 3 9
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 4 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 3 3 9
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0