Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IYP218 | ADLİ ACİL DURUMLAR | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL SEKMAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SİBEL SEKMAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; adli olguları tanıyarak olaya müdahale etmek, alanı korumak, alınacak tedbirleri bilmek, eylem planını uygulamak ve adli bilimler bilimler kapsamında bulgu ve delil teslim zincirinin önemini öğretmektir. |
İçerik: | Bu dersin içeriği; adli bilimler ve adli tıbbın tanımı, adli tıp prosedürü, adli tıp muayenesi, att ve paramediklerin görev yetki ve sorumlulukları, adli acil durumların tanınması ve tıbbi malpraktis, adli acil hasta muayenesi, insan hakları ihlalleri, işkence çocuk istismarı, cinsel suçlar, aile içi şiddet ve yaralanmalar, tıbbi uygulama hataları, ateşli silah yaraları, kazalar, olay yeri inceleme ve delillerin korunması, medikolegal durumlar, zehirlenmeler ve kitlesel felaketler, adli acil durumlarda uygulamalar ve yaralanma olguları, adli psikiyatrik durumlar ve cinsel suçlar, çocuk istismarı gibi konuları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Adli Tıp ve adli bilimler kavramını bilir. |
Adli olguyu tanımlar. |
Adli olguları sınıflandırabilir |
Adli olgulara yaklaşımı ve müdahaleyi bilir. |
Olay yerini ve delilleri koruyabilir. |
Att ve Paramediklerin Yetki ve sorumluluklarını bilir. |
Acil ve Adli eylem planlarını uygular. |
Kitlesel olaylarda uygulamaya yönelik becerileri bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Tıp nedir | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Tıp Prosedürü nedir | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Tıp Muayenesi | PPT üzerinden konu anlatımı, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Güncel Mevzuat Okuması Yapmak | ATT ile Paramediklerin Görev Yetki ve Sorumlulukları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli acil durumların tanınması ve tıbbi malpraktis | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Acil Hasta Muayenesi | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Olay Yeri İnceleme ve Delillerin Korunması | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Zehirlenmeler ve Kitlesel felaketler | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Acil Durumlarda Uygulamalar ve Yaralanma Olguları | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Acil Durumlarda Uygulamalar ve Yaralanma Olgular | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Aile İçi Şiddet ve Yaralanmalar | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Medikolegal Durumlar | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Adli Psikiyatrik Durumlar ve Cinsel Suçlar | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Çocuk İstismarı ve Cinsel Suçlar | Kısa Tekrar, PPT üzerinden konu anlatımı, Vaka Takdimi, Konu bazlı görsel destek, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Dokgöz, H. (2019). Adli tıp ve Adli Bilimler, Akademisyen Kitabevi |
Polat, O.(2017). Klinik Adli Tıp, Seçkin Yayıncılık |
Gomes, A.M (2021). EMS in Crime Scene: Role of Medical Emergency Teams in Forensic Cases, Academic Press |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 4 | 200 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
0 | |||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
3 | |||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
1 | |||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
2 | |||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
2 | |||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
2 | |||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
5 | |||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
5 | |||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
5 | |||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
5 | |||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
5 | |||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |