Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGP211 | ÇOCUK BESLENMESİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SELMA ÖZUSLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere çocukların sağlıklı büyüme ve gelişmeleri için gerekli olan beslenme ilkelerini, yaş gruplarına göre beslenme ihtiyaçlarını ve dengeli beslenmenin önemi konusunda bilgi kazandırmak, ayrıca beslenme sorunlarının önlenmesi ve çözülmesi için gerekli becerileri geliştirmektir. |
İçerik: | Bu dersin içeriği; okul öncesi dönem çocuklarının beslenmesi, yeterli ve dengeli beslenme ile ilgili temel kavramlar, besin ögeleri, emziklik, gebelik döneminde beslenme, farklı yaş gruplarındaki çocukların beslenmesi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuk beslenmesinin temel kavramlarını, besin gruplarını ve beslenme gereksinimlerini tanımlar. |
Çocukların yanlış beslenme davranış ve alışkanlıkları düzeltebilmesi konusunda aile iş birliği yapar. |
Çocuklar için gelişim dönemlerine uygun beslenmeyi sağlayabilecek basit (diet) beslenme listesi hazırlar. |
Gebe ve emzikli anneleri sağlıklı beslenmenin çocuk üzerindeki etkisi ve önemi konusunda destekler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Beslenmeye genel bakış. | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Okul öncesi çocukların beslenmesine genel bakış. Yeterli ve dengeli beslenme. | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Yeterli ve dengeli beslenmede besinler ve besin grupları, bu yaş grubunda tüketilmesi gereken besin türleri. | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Besin öğeleri ve vücuttaki görevleri. | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Besin öğeleri ve besin hazırlama-pişirme-saklama usülleri. | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Gebelik döneminde beslenme. | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Emziklik döneminde beslenme, anne sütü ve önemi. | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | 0-1 yaş grubu çocuklarının beslenmesi, önemi, özellikleri, tamamlayıcı besinlere (ek gıdalar) geçiş miktarları öğün sayısı. | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | 0-1 yaş grubu çocuklarının beslenme alışkanlıkları, bu konuda ana baba tutum davranışları besin hazırlama ve sunum | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | 1-6 yaş grubu çocukların beslenmesi, önemi, özellikleri miktarlar ve öğün sayısı. 1-6 yaş grubu çocukların beslenme alışkanlıkları besin hazırlama, sunum | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Beslenmeyle ilgili özel durumu olan çocuklar, hasta çocuk beslenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Yaş, gelişim, dönem ve özelliklerine göre günlük, haftalık, aylık, beslenme düzenlemeleri. | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Okul öncesi çocuklarda yetersiz-dengesiz beslenme sonucunda görülen sağlık sorunları. Okul öncesi eğitim kurumlarında beslenme. | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. | Çocukluk çağı şişmanlığı (Obezite). | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaağaoğlu, N.,Eroğlu-Samur, G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi, Pegem Akademi 1. Baskı: Ankara. |
Kırkıncıoğlu, M. (2011). Çocuk Beslenmesi. Ya-pa Yayınları, Ankara 2011. |
Anne ve çocuk için BESLENME PRENSİPLERİ Şanlıer, N. Ersoy, Y./Anne ve Çocuk için BESLENME PRENSİPLERİ Morpa Kültür Yayınları İstanbul 2005. |
More, J. (2021). Infant, Child and Adolescent Nutrition: A Practical Handbook. Birleşik Krallık: CRC Press. |
Şanlıer, N. Yabancı, N. (2005). Okul Çağında Beslenme "Beslenme Çantasına Neler Koyalım?" Morpa Kültür Yayınları 1. Baskı: İstanbul, 2005. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
|
3 | |||||
2 |
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
|
5 | |||||
2 |
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
|
1 | |||||
2 |
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
|
5 | |||||
2 |
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
|
1 | |||||
3 |
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
|
4 | |||||
4 |
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
|
4 | |||||
2 |
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
4 | |||||
2 |
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
3 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 78 |
Genel Toplam | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |