TR EN

ÇOCUK BESLENMESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGP211 ÇOCUK BESLENMESİ 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SELMA ÖZUSLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere çocukların sağlıklı büyüme ve gelişmeleri için gerekli olan beslenme ilkelerini, yaş gruplarına göre beslenme ihtiyaçlarını ve dengeli beslenmenin önemi konusunda bilgi kazandırmak, ayrıca beslenme sorunlarının önlenmesi ve çözülmesi için gerekli becerileri geliştirmektir.
İçerik: Bu dersin içeriği; okul öncesi dönem çocuklarının beslenmesi, yeterli ve dengeli beslenme ile ilgili temel kavramlar, besin ögeleri, emziklik, gebelik döneminde beslenme, farklı yaş gruplarındaki çocukların beslenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocuk beslenmesinin temel kavramlarını, besin gruplarını ve beslenme gereksinimlerini tanımlar.
Çocukların yanlış beslenme davranış ve alışkanlıkları düzeltebilmesi konusunda aile iş birliği yapar.
Çocuklar için gelişim dönemlerine uygun beslenmeyi sağlayabilecek basit (diet) beslenme listesi hazırlar.
Gebe ve emzikli anneleri sağlıklı beslenmenin çocuk üzerindeki etkisi ve önemi konusunda destekler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Beslenmeye genel bakış. Anlatım, Soru-Cevap
2 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Okul öncesi çocukların beslenmesine genel bakış. Yeterli ve dengeli beslenme. Anlatım, Soru-Cevap
3 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Yeterli ve dengeli beslenmede besinler ve besin grupları, bu yaş grubunda tüketilmesi gereken besin türleri. Anlatım, Soru-Cevap
4 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Besin öğeleri ve vücuttaki görevleri. Anlatım, Soru-Cevap
5 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Besin öğeleri ve besin hazırlama-pişirme-saklama usülleri. Anlatım, Soru-Cevap
6 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Gebelik döneminde beslenme. Anlatım, Soru-Cevap
7 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Emziklik döneminde beslenme, anne sütü ve önemi. Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. 0-1 yaş grubu çocuklarının beslenmesi, önemi, özellikleri, tamamlayıcı besinlere (ek gıdalar) geçiş miktarları öğün sayısı. Anlatım, Soru-Cevap
10 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. 0-1 yaş grubu çocuklarının beslenme alışkanlıkları, bu konuda ana baba tutum davranışları besin hazırlama ve sunum Anlatım, Soru-Cevap
11 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. 1-6 yaş grubu çocukların beslenmesi, önemi, özellikleri miktarlar ve öğün sayısı. 1-6 yaş grubu çocukların beslenme alışkanlıkları besin hazırlama, sunum Anlatım, Soru-Cevap
12 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Beslenmeyle ilgili özel durumu olan çocuklar, hasta çocuk beslenmesi. Anlatım, Soru-Cevap
13 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Yaş, gelişim, dönem ve özelliklerine göre günlük, haftalık, aylık, beslenme düzenlemeleri. Anlatım, Soru-Cevap
14 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Okul öncesi çocuklarda yetersiz-dengesiz beslenme sonucunda görülen sağlık sorunları. Okul öncesi eğitim kurumlarında beslenme. Anlatım, Soru-Cevap
15 Yazılı kaynaklar; Kitap, Dergi, Ders notları, Tezler. Görsel kaynaklar; CD, VCD, İnternet, Tepegöz, Sunum. Çocukluk çağı şişmanlığı (Obezite). Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karaağaoğlu, N.,Eroğlu-Samur, G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi, Pegem Akademi 1. Baskı: Ankara.
Kırkıncıoğlu, M. (2011). Çocuk Beslenmesi. Ya-pa Yayınları, Ankara 2011.
Anne ve çocuk için BESLENME PRENSİPLERİ Şanlıer, N. Ersoy, Y./Anne ve Çocuk için BESLENME PRENSİPLERİ Morpa Kültür Yayınları İstanbul 2005.
More, J. (2021). Infant, Child and Adolescent Nutrition: A Practical Handbook. Birleşik Krallık: CRC Press.
Şanlıer, N. Yabancı, N. (2005). Okul Çağında Beslenme "Beslenme Çantasına Neler Koyalım?" Morpa Kültür Yayınları 1. Baskı: İstanbul, 2005.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
3
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
3
3
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
5
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
1
2
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
5
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
1
3
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
4
4
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
4
2
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
4
3
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
4
2
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
4
2
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
3
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
4
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 6 6
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 10 10
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 10 10
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 78
Genel Toplam 78
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0