TR EN

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGP206 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÖZGE ÜNSEVER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile öğrencinin; okul öncesi eğitiminin önemi, temel ilkeleri, kuramsal temeli ve tarihsel gelişimine ilişkin bilgi kazandırılması, okul öncesi öğretmenlerinin ve öğrenme ortamlarının özelliklerini kavrayabilmesi ve okul öncesi eğitime yönelik yenilikleri araştırabilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; okul öncesi eğitimini tanımı ve önemi, temel ilkeleri, okul öncesi eğitime temel olan görüşler, Türkiye’de ve dünyada ve okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi, okul öncesi çocuğunun temel özellikleri ve gereksinimleri, okul öncesi öğretmeninin özellikleri, okul öncesi eğitim kurumları, okul öncesi eğitimde ailenin önemi konuları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Okul öncesi eğitiminin önemini tartışır.
Okul öncesi eğitimin ilkelerini sıralar.
Okul öncesi eğitimde kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin ve yaklaşımlarının temel özelliklerini açıklar.
Farklı okul öncesi programlarını pedagojik, kültürel ve sosyal açılardan değerlendirir.
Uygulanan eğitim yöntemlerinin etkililiğini, çocukların öğrenme çıktıları ve gelişim düzeyleri açısından değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma Okul Öncesi Eğitim, İlkeleri ve Tarihçesi Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür Okuma Montessori Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür Okuma Reggio Emilia Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür Okuma Waldorf Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür Okuma Head Start Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür Okuma, Araştırma Yapma PYP Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Orman Okulları Anlatım, Soru Cevap
10 Literatür Okuma, Araştırma Yapma GEMS Programı Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Çocuklarla Felsefe Programı Anlatım, Soru Cevap
12 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Proje Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap
13 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Farklı Ülkelerde Okul Öncesi Eğitimi Anlatım, Soru Cevap
14 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim Programları Anlatım, Soru Cevap
15 Literatür Okuma, Araştırma Yapma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Zarife Seçer (Ed.) (2017). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Eğiten Kitap.
Hatice Poyraz & Hale Dere Çiftçi (2011). Okul Öncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Willan, J. (2017). Early childhood studies: A multidisciplinary approach. Bloomsbury Publishing.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
5
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
5
3
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
5
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
5
2
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
3
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
3
3
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
0
4
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
3
2
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
4
3
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
5
2
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
4
2
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
3
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
4
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0