Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
PLP207 | MİKROBİYOLOJİ VE STERİLİZASYON ESASLARI | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NUR GAMZE BOSTAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste; Mikroorganizmalar ve bunların insan, hayvan, diğer canlı organizmalar ve çevre ile olan ilişkileri, mikrobiyal çeşitlilik ve hastalık etkeni olan mikroorganizmaların bulaşma ve korunma yolları hakkında bilgi vermek ve mikrobiyal gelişmenin kontrolü hakkında sterilizasyon ve dezenfeksiyon uygulamaları hakkında donanım kazandırılması amaçlanmıştır. |
İçerik: | Mikrobiyolojinin temel esasları, mikrobiyolojinin tarihi ve kapsamı, yaşamımızda mikroorganizmalar, sponton generasyon, biyogenesis ve hastalıkların germ teorileri, kimyasal temeller, kimyasal bağlar ve reaksiyonlar, önemli biyolojik moleküller, mikroskoplar, boyama teknikleri, mikroorganizmaların sınıflandırılması ve sınıflandırılmasındaki temel yöntemler, prokaryotik ve ökaryotik hücre yapıları, gram-pozitif ve gram-negatif bakteriler, dış ve iç organeller, mikrobiyal gelişme için kimyasal ve fiziksel gereksinimler, besi ortamı ve çeşitleri, saf kültür, mikrobiyal gelişmenin kontrolü, bakteriler, funguslar, mayalar, algler, aktinomisetler, protozoonlar, virüsler, parazitler, mikrobiyal genetik, mikroorganizmaların beslenme şekilleri ve metabolizmaları, mikroorganizmaların yararlı ve zararlı etkileri, immunolojinin tanımı, antikor ve antijen ve bunların reaksiyonları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Alanında uzmanlaşmak için gerekli temel mikrobiyoloji bilgisini vererek; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasında geliştirir ve derinleştirir. |
Mikrobiyoloji konularına ilişkin bilgiye sahip olur. |
Uzmanlık derslerinde geçen mikrobiyoloji terim bilgisine sahip olarak diğer dersler ile paralel bir eğitime sahip olur. |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili çalışmaları takip etmeye yöneltmek amacıyla sunum ödevi verilerek, bu süreçte araştırma yapmak, disiplinler arası çalışmaları öğrenmek ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüveni ve yetkinliği kazanır. |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerisine sahip olur. |
Mikrobiyoloji alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanabilme yetkinliğine sahip olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Mikrobiyolojiye Giriş | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Mikroorganizmaların Genel Özellikleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Mikroorganizmaların Sınıflandırılması | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Bakteriler ve Genel Özellikleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Bakterilerin Hücresel Yapıları | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Bakteriyel Metabolizma | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Bakterilerin Gelişim ve Üreme Koşulları | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Küf Mantarları ve Genel Özellikleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Mayalar ve Genel Özellikleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Virüsler ve Genel Özellikleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Parazitoloji | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Sterilizasyon Yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Dezenfeksiyon Yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Laboratuvarda çalışma prensipleri, mikroskop özellikleri ve boyama yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi |
Cynthia Nau Cornelissen, Marcia Metzgar Hobbs, (2022) Lippincott Mikrobiyoloji: Şekillerle Açıklamalı Derleme Ders Kitapları |
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
1 | |||||
2 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji laboratuvarıyla ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
4 | |||||
2 |
Patoloji ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurmak.
|
5 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi göstermek.
|
5 | |||||
2 |
Patoloji laboratuvarında malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanabilmek ve bakımını yapmak.
|
3 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
1 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 74 |
Genel Toplam | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |