Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SBU622 |
DÜNYA SİYASETİNDE ETNİK SORUNLAR VE MİLLİYETÇİLİK |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
DOKTORA, TYY: + 8.Düzey, EQF-LLL: 8.Düzey, QF-EHEA: 3.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. YAVUZ ÇİLLİLER |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Milliyetçilik kuramlarını tarihsel süreci içinde karşılaştırmalı olarak ele alan bu derste, öğrencilerin etnik ve ulusal çatışmaların kökeninde yer alan değişkenleri kavraması ve teorik modelleri farklı zaman ve mekanlarda ortaya çıkan milliyetçilik hareketlerine uygulayabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Millet tanımları, etnik grup tanımları, millet ve milliyetçilik ilişkisi, modernleşme sürecinde milliyetçiliğin işlevleri, milliyetçiliğin tarihsel seyri, ulus-devlet ve milliyetçilik, ulus-devletin krizi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Farklı milliyetçilik hareketlerinin ve milliyetçi ideolojilerin ortak yönlerini kavrayarak, milliyetçiliği işlevleri bağlamında değerlendirebilir. |
Milliyetçiliğin mitleri ile gerçekleştirdikleri arasındaki farklılık ve gerilimi yorumlayabilir. |
Etnik çatışma ve milliyetçiliğin söz konusu olduğu örnekleri milliyetçilik kuramları ekseninde dünya siyasetindeki çatışma bölgelerindeki gerilimleri de göz önünde bulundurarak, milliyetçi söylemin iddialarının ötesinde taşıdığı anlamı, örtük işlevlerini açığa çıkarabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Derse Giriş, Genel Çerçeve |
- |
2 |
- |
Etnisite, Irk, Ulus, Ulus Devlet, Modern Devlet, Milliyetçilik Kavramları |
- |
3 |
- |
Milliyetçilik Tipolojileri, Modernleşme Bağlamında Milliyetçilik ve Milliyetçilik Kuramları |
- |
4 |
- |
Batı ve Batı Dışı Dünyada Etnik Sorunlar ve Milliyetçilik Anlayışları, Özellikleri ve Farklılıkları |
- |
5 |
- |
Sanayi toplumu ve milliyetçilik ilişkisi: Ernest Gellner |
- |
6 |
- |
Modern devletin idari gereklilikleri bağlamında milliyetçilik: Eric Hobsbawm |
- |
7 |
- |
Hayali cemaat olarak millet: Benedict Anderson |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Etno-sembolcü yaklaşım, etnisite ve millet ilişkisi: Anthony Smith |
- |
10 |
- |
Söylem Olarak Milliyetçilik: Craig Calhoun |
- |
11 |
- |
Küreselleşme, Milliyetçilik ve Etnik Sorunlar |
- |
12 |
- |
Etnik Sorunların Dinamikleri ve Kolektif Haklar |
- |
13 |
- |
Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi |
- |
14 |
- |
Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi |
- |
15 |
- |
Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Ernest Gellner, Uluslar ve Ulusculuk, Hil Yayınları, |
Eric J. Hobsbawm, Geleneğin İcadı, Agora Kitaplığı, |
Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayınları, |
Craig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, |
Craig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, |
Paul R. Brass, “Elite Competition and Nation Formation”, Nationalism, Oxford Uni. Press, |
Durgun, Şenol: Ulus İnşası ve Milliyetçilik, A Kitap, Ankara 2013 |
Yavuz Çilliler, Etnik Sorunlar Demokratikleşme ve Bask Milliyetçiliği, Alter Yayıncılık |
Uriel Heyd: Türk Ulusçuluğunun Temelleri, Çev. Kadir Güney, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1979 |
Yavuz Çilliler, “Kureselleşme ve Milliyetçiliklere Etkisi”, Academic Elegance, |
Antony D. Smith: Milli Kimlik, Çev. Bahadır Sina Şener, İletişim Yayınları, İstanbul 1991 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin kavram ve kuramları tarihsel çerçeve içerisinde ve karşılaştırmalı olarak açıklar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında ilgi duyduğu kavram, kuram ve olgular hakkında uzmanlaşır ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapar ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltir.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapar, gündemi takip eder ve yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
3 |
3 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
5 |
50 |
Ödev |
1 |
3 |
3 |
Proje Hazırlama |
2 |
5 |
10 |
Seminer |
2 |
3 |
6 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|