TR EN

DÜNYA SİYASETİNDE ETNİK SORUNLAR VE MİLLİYETÇİLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SBU622 DÜNYA SİYASETİNDE ETNİK SORUNLAR VE MİLLİYETÇİLİK 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi DOKTORA, TYY: + 8.Düzey, EQF-LLL: 8.Düzey, QF-EHEA: 3.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. YAVUZ ÇİLLİLER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Milliyetçilik kuramlarını tarihsel süreci içinde karşılaştırmalı olarak ele alan bu derste, öğrencilerin etnik ve ulusal çatışmaların kökeninde yer alan değişkenleri kavraması ve teorik modelleri farklı zaman ve mekanlarda ortaya çıkan milliyetçilik hareketlerine uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Millet tanımları, etnik grup tanımları, millet ve milliyetçilik ilişkisi, modernleşme sürecinde milliyetçiliğin işlevleri, milliyetçiliğin tarihsel seyri, ulus-devlet ve milliyetçilik, ulus-devletin krizi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Farklı milliyetçilik hareketlerinin ve milliyetçi ideolojilerin ortak yönlerini kavrayarak, milliyetçiliği işlevleri bağlamında değerlendirebilir.
Milliyetçiliğin mitleri ile gerçekleştirdikleri arasındaki farklılık ve gerilimi yorumlayabilir.
Etnik çatışma ve milliyetçiliğin söz konusu olduğu örnekleri milliyetçilik kuramları ekseninde dünya siyasetindeki çatışma bölgelerindeki gerilimleri de göz önünde bulundurarak, milliyetçi söylemin iddialarının ötesinde taşıdığı anlamı, örtük işlevlerini açığa çıkarabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Derse Giriş, Genel Çerçeve -
2 - Etnisite, Irk, Ulus, Ulus Devlet, Modern Devlet, Milliyetçilik Kavramları -
3 - Milliyetçilik Tipolojileri, Modernleşme Bağlamında Milliyetçilik ve Milliyetçilik Kuramları -
4 - Batı ve Batı Dışı Dünyada Etnik Sorunlar ve Milliyetçilik Anlayışları, Özellikleri ve Farklılıkları -
5 - Sanayi toplumu ve milliyetçilik ilişkisi: Ernest Gellner -
6 - Modern devletin idari gereklilikleri bağlamında milliyetçilik: Eric Hobsbawm -
7 - Hayali cemaat olarak millet: Benedict Anderson -
8 - ARA SINAV -
9 - Etno-sembolcü yaklaşım, etnisite ve millet ilişkisi: Anthony Smith -
10 - Söylem Olarak Milliyetçilik: Craig Calhoun -
11 - Küreselleşme, Milliyetçilik ve Etnik Sorunlar -
12 - Etnik Sorunların Dinamikleri ve Kolektif Haklar -
13 - Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi -
14 - Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi -
15 - Öğrenci Sunumları: Etnik Sorun Analizi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ernest Gellner, Uluslar ve Ulusculuk, Hil Yayınları,
Eric J. Hobsbawm, Geleneğin İcadı, Agora Kitaplığı,
Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayınları,
Craig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,
Craig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,
Paul R. Brass, “Elite Competition and Nation Formation”, Nationalism, Oxford Uni. Press,
Durgun, Şenol: Ulus İnşası ve Milliyetçilik, A Kitap, Ankara 2013
Yavuz Çilliler, Etnik Sorunlar Demokratikleşme ve Bask Milliyetçiliği, Alter Yayıncılık
Uriel Heyd: Türk Ulusçuluğunun Temelleri, Çev. Kadir Güney, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1979
Yavuz Çilliler, “Kureselleşme ve Milliyetçiliklere Etkisi”, Academic Elegance,
Antony D. Smith: Milli Kimlik, Çev. Bahadır Sina Şener, İletişim Yayınları, İstanbul 1991

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin kavram ve kuramları tarihsel çerçeve içerisinde ve karşılaştırmalı olarak açıklar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
3
2
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında ilgi duyduğu kavram, kuram ve olgular hakkında uzmanlaşır ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
3
2
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapar ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
3
2
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
3
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
3
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
4
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltir.
4
3
Yabancı dilde kaynak taraması yapar, gündemi takip eder ve yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
5
2
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 5 50
Ödev 1 3 3
Proje Hazırlama 2 5 10
Seminer 2 3 6
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0