Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SBK520 |
MODERN DEVLET VE TOPLUMSAL HAREKETLER |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, modern devlet ile birlikte bir hak ve özgürlük bağlamında ortaya çıkan toplumsal muhalefeti ve toplumsal muhalefet içerisinde eylem repertuarından biri olan toplumsal hareketleri kapsamlı bir şekilde tarihsel bağlamında değerlendirmeyi amaçlamaktadır. |
İçerik: |
Dersin içeriği, modern devlette toplumsal hareketlerin doğuşu, toplumsal hareketler kuramları, küresel toplumsal hareketler ve Türkiye'deki toplumsal hareketler ile iletişim teknolojisindeki gelişmelerin toplumsal hareketler üzerinde etkisini kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Toplumsal Hareketlerin sistematiğini ve temel kavramları açıklar. |
Toplumsal hareketlere neden olan etkenleri, hareketlerin doğuşunu ve amaçlarını sosyolojik bir perspektif ile sorgular. |
Toplumsal hareketlerin aktörleri, eylemleri, amaçları ve hedeflerini tartışır. |
Toplumsal hareketleri önemli kırılma noktaları çerçevesinde tarihsel bağlamında karşılaştırır. |
Küreselleşme sürecinin toplumsal hareketler üzerinde yarattığı etkiyi analiz eder. |
Günümüz toplumsal formasyonunda Türkiye'deki toplumsal hareketleri dünyadaki hareketler çerçevesinde değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Dersin Tanıtılması ve kaynakların öğrencilerle paylaşılması |
- |
2 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Modern Devlet ve Toplumsal Muhalefet İlişkisi |
- |
3 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Modern devlette Toplumsal Hareketlerin Doğuşu |
- |
4 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Toplumsal Hareketler Kuramlarına Giriş |
- |
5 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kolektif Davranış Kuramı |
- |
6 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kaynak Mobilizasyonu Kuramı |
- |
7 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kimlik Yönelimli Paradigma |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sistem Karşıtı Hareketler |
- |
10 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Küresel Toplumsal Hareketler I |
- |
11 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Küresel Toplumsal Hareketler II |
- |
12 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Dijitalleşme ve toplumsal hareketler: Sosyal Medyanın Yeri |
- |
13 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Türkiye’de Toplumsal Hareketler Tartışmaları |
- |
14 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Toplumsal Muhalefetin Günümüzdeki Görüngeleri |
- |
15 |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Genel değerlendirme ve tartışma |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çetinkaya, D. (2008) Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, İletişim. |
Çayır, K. (1999) Yeni Sosyal Hareketler, Kaknüs Yayınları |
Hopkins, A. & Wallerstein, I. (1995). Sistem karşıtı hareketler, Metis Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili kavramları tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Dünyanın önde gelen siyasal ve idari sistemlerinin, bu sistemdeki süreçlerin ve aktörlerin nasıl çalıştığını ileri seviyede açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|