Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKF520 | MEKANİK SİSTEMLERİN KİNAMATİĞİ VE DİNAMİĞİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | - Düzlemsel mekanizmalar, dişliler ve dişli sistemleri, Kamlar ve uzaysal mekanizmalarin matematik ve temel kavramların öğretmek. - Mekatronik projelerinin tasarımında farklı mekanizmaların kullanımını anlamak becerisi. - Mekanizmaların kinematic, static ve dinamik kuvvet analizin yapmak becerisi ve onları beklenen kinematic ve dinamik davranışını elde etmek için optimize etmek becerisi. |
İçerik: | Kinematiğin Matematiksel ve Temel Kavramları; Düzlemsel Mekanizmaların Kinematik Analizi; Mekanizmaların Boyutsal Sentezi; Düzlemsel Mekanizmaların Statik ve Dinamik Kuvvet Analizi; Dişlilerin Tasarımı ve Kinematik Analizi; Disksel Kamların Tasarımı ve Kinematik Analizi; Uzaysal Mekanizmaların Kinematik Analizi; Robotik Kollara Giriş. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dört-çubuklu, slider-biyel, ters slider-biyel, dişli beş-çubuklu, Watt ve Stephenson mekanizmanın kinematik analizinin yapmasını bilir. |
Dört-çubuklu, slider-biyel ve Stephenson mekanizmasına boyutsal sentez, hareket ve fonksiyon üretimi yapar. |
Dört-çubuklu, slider-biyel, ters slider-biyel, dişli beş-çubuklu, Watt ve Stephenson mekanizmalarına statik ve dinamik kuvvet analizini yapar. |
Dişlilerin tasarımı ve kinematik analizini yapar. |
Düzlemsel kamların tasarımı ve kinematik analizini yapar. |
Uzaysal mekanizmaların kinematik analizini yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders kitabında ilgili bölüm | Kinematiğin Matematik Kavramları: Karmaşık sayılar, Vektörler, … | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Ders kitabında ilgili bölüm | Kinematiğin Temek Kavramları: Düzlemsel ve Uzaysal Mekanizmaların Türleri, Bağlantılar, Mafsallar ve Matematiksel hareketlilik, Grashof kriteri | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Ders kitabında ilgili bölüm | Kinematiğin Temek Kavramları: Devre Kırıklığı, Mekanizma Evirmek, Pasif Serbestlik Derecesi ve Paradokslar | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Ders kitabında ilgili bölüm | Dört-çubuklu, Slider-biyel, Ters Slider-biyel, Dişli Beş-çubuklu Mekanizmanın Kinematik Analizi | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Ders kitabında ilgili bölüm | Watt ve Stephenson Mekanizmasının Kinematik Analizi | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Ders kitabında ilgili bölüm | Boyutsal sentez: Dal ve Sıra Kırıklığı ve Onun Gidermesi, Dört-çubuklu Mekanizmaya Hareket ve Yol Üretimi | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Ders kitabında ilgili bölüm | Boyutsal sentez: Stephenson III’e Hareket Üretimi, Dört-çubuklu Mekanizmaya Fonksiyon Üretimi | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabında ilgili bölüm | Dört-çubuklu, Slider-biyel, Dişli Beş-çubuklu, Watt II ve Stephenson III’e Static Kuvvet Analizi | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Ders kitabında ilgili bölüm | Dört-çubuklu, Slider-biyel, Dişli Beş-çubuklu, Watt II ve Stephenson III’e Dinamik Kuvvet Analizi | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Ders kitabında ilgili bölüm | Dişli Türleri, Düz ve Helis Dişlilerin Tanıtım Terimleri | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Ders kitabında ilgili bölüm | Dişlilerin Kinematiği | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Ders kitabında ilgili bölüm | Kam ve İzleyici Türleri, İzleyici Hareketi, Kam Tasarımı ve Basınc Açısı | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Ders kitabında ilgili bölüm | RRSS, RSSR and 4R Uzaysal Mekanizma Analizi | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Ders kitabında ilgili bölüm | Robotik Kolun Hareketliği ve Türleri, Genel Dönüşüm Matrisi, Doğru ve Ters Kinematik | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kinematics and Dynamics of Mechanical Systems; Implementation in MATLAB and Simmechanics- Second Edition- Kevin Russell, Qiong Shen, Raj S. Sodhi, CRC Press 2019. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendslik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mekatronik Mühendisliği veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
|
||||||
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
|
||||||
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
|
||||||
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
||||||
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
|
||||||
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 15 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |