Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY309 | SPORCU BESLENMESİ (SEÇİMLİK DERS I) | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BESTE EKER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı branşlardaki ve özel gruplardaki sporcuların beslenme ihtiyaçlarına uygun beslenme planlaması yapma, performans artırıcı stratejiler geliştirme ve spor yaralanmalarında beslenmenin rolüne ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Spor ve beslenme ile ilgili temel kavramlar vücut kompozisyonunu değerlendirme yöntemleri ve sporda enerji metabolizması sporcularda beslenme durumunun değerlendirilmesi ve günlük enerji ve besin ögesi ihtiyacının hesaplanması spor ve karbonhidratlar spor ve proteinler spor ve yağlar sporda vitamin ve minerallerin önemi spor ve su tüketimi müsabaka öncesinde/sırasında/sonrasında beslenme ilkeleri ve önerileri ergojenik destekler farklı spor dallarında beslenme ilkeleri ve önerileri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Fiziksel aktivitenin farklı yaş gruplarında ve egzersiz düzeylerindeki sağlık etkilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Sporcuların beslenmesini beslenme ihtiyaçlarına uygun şekilde biçimlendirir. |
Egzersiz sırasındaki enerji harcaması ve beslenme gereksinimlerini tespit ederek uygun beslenme stratejileri düzenler. |
Sporcuların vücut bileşenlerini ölçer. |
Sporcuların enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar ve ağırlık kontrolü için diyet planı hazırlar. |
Farklı vücut tiplerine sahip sporcuların beslenme gereksinimlerini açıklar ve uygun beslenme stratejilerini uygular. |
Spor performansını artırmak için kullanılan ergojenik destek ve besin takviyelerini açıklar. |
Çocuk, adolesan ve vejetaryen sporcuların beslenme gereksinimlerini hesaplar ve diyet planlarını hazırlar. |
Beslenmenin spor yaralanmaları ve iyileşme süreci üzerindeki etkilerini örnekler açıklar ve uygun beslenme stratejileri düzenler. |
Sporcuların vücut tiplerine göre beslenme gereksinimlerini hesaplar. |
Sporcularda yeme bozukluklarını tanımlar. |
Sporcularda doping etkilerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Web Tabanlı Araştırma | Fiziksel Aktivite ve Sağlık | Anlatım, Tartışma |
2 | Web Tabanlı Araştırma | Sporda Beslenmenin Önemi ve Spor Diyetisyenliği | Anlatım, Tartışma |
3 | Bireysel Araştırma | Egzersiz Fizyolojisi | Anlatım |
4 | Literatür Tarama | Vücut Kompozisyonları ve Ölçüm Yöntemleri | Anlatım, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sporda Enerji Gereksinimleri ve Ağırlık Kontrolü | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama | Karbonhidratlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Proteinler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Yağlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama | Hidrasyon | Anlatım |
11 | Literatür Tarama | Vitamin-Mineraller | Anlatım |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ergojenik Destekler ve Besin Takviyeleri | Anlatım |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Sporcularda Vücut Tipleri, Yeme Bozuklukları ve Doping | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Çocuk, Adölesan ve Vejetaryen Sporcularda Beslenme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Spor Yaralanmaları ve Beslenme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ersoy, G. (2016). Fiziksel uygunluk (fitness): Spor ve beslenme ile ilgili temel öğretiler. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Ercan, S. (2018). Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences. |
McArdle, W., Katch, F., & Katch, V. (2015). Exercise physiology. Wolters Kluwer. |
Şeker, G. (2018). Sporcu beslenmesi. Hatiboğlu Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
2 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
4 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
4 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
5 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |