TR EN

SPORCU BESLENMESİ (SEÇİMLİK DERS I) DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY309 SPORCU BESLENMESİ (SEÇİMLİK DERS I) 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. BESTE EKER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Farklı branşlardaki ve özel gruplardaki sporcuların beslenme ihtiyaçlarına uygun beslenme planlaması yapma, performans artırıcı stratejiler geliştirme ve spor yaralanmalarında beslenmenin rolüne ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Spor ve beslenme ile ilgili temel kavramlar vücut kompozisyonunu değerlendirme yöntemleri ve sporda enerji metabolizması sporcularda beslenme durumunun değerlendirilmesi ve günlük enerji ve besin ögesi ihtiyacının hesaplanması spor ve karbonhidratlar spor ve proteinler spor ve yağlar sporda vitamin ve minerallerin önemi spor ve su tüketimi müsabaka öncesinde/sırasında/sonrasında beslenme ilkeleri ve önerileri ergojenik destekler farklı spor dallarında beslenme ilkeleri ve önerileri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fiziksel aktivitenin farklı yaş gruplarında ve egzersiz düzeylerindeki sağlık etkilerini ana hatlarıyla belirtir.
Sporcuların beslenmesini beslenme ihtiyaçlarına uygun şekilde biçimlendirir.
Egzersiz sırasındaki enerji harcaması ve beslenme gereksinimlerini tespit ederek uygun beslenme stratejileri düzenler.
Sporcuların vücut bileşenlerini ölçer.
Sporcuların enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar ve ağırlık kontrolü için diyet planı hazırlar.
Farklı vücut tiplerine sahip sporcuların beslenme gereksinimlerini açıklar ve uygun beslenme stratejilerini uygular.
Spor performansını artırmak için kullanılan ergojenik destek ve besin takviyelerini açıklar.
Çocuk, adolesan ve vejetaryen sporcuların beslenme gereksinimlerini hesaplar ve diyet planlarını hazırlar.
Beslenmenin spor yaralanmaları ve iyileşme süreci üzerindeki etkilerini örnekler açıklar ve uygun beslenme stratejileri düzenler.
Sporcuların vücut tiplerine göre beslenme gereksinimlerini hesaplar.
Sporcularda yeme bozukluklarını tanımlar.
Sporcularda doping etkilerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Web Tabanlı Araştırma Fiziksel Aktivite ve Sağlık Anlatım, Tartışma
2 Web Tabanlı Araştırma Sporda Beslenmenin Önemi ve Spor Diyetisyenliği Anlatım, Tartışma
3 Bireysel Araştırma Egzersiz Fizyolojisi Anlatım
4 Literatür Tarama Vücut Kompozisyonları ve Ölçüm Yöntemleri Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sporda Enerji Gereksinimleri ve Ağırlık Kontrolü Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama Karbonhidratlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Proteinler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Yağlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama Hidrasyon Anlatım
11 Literatür Tarama Vitamin-Mineraller Anlatım
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Ergojenik Destekler ve Besin Takviyeleri Anlatım
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Sporcularda Vücut Tipleri, Yeme Bozuklukları ve Doping Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Çocuk, Adölesan ve Vejetaryen Sporcularda Beslenme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Spor Yaralanmaları ve Beslenme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ersoy, G. (2016). Fiziksel uygunluk (fitness): Spor ve beslenme ile ilgili temel öğretiler. Nobel Tıp Kitabevleri.
Ercan, S. (2018). Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme. Nobel Tıp Kitabevleri.
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences.
McArdle, W., Katch, F., & Katch, V. (2015). Exercise physiology. Wolters Kluwer.
Şeker, G. (2018). Sporcu beslenmesi. Hatiboğlu Yayınevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
3
2
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
2
2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
4
2
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
4
2
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
0
2
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
5
3
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
5
4
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
5
5
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0