Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
VBA105 |
VERİ BİLİMİNE GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ONUR TÜRKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi BANU KAYINOVA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere veri biliminin temel kavramlarını tanıtmak, veri odaklı düşünme becerisi kazandırmak ve veri toplama, işleme, analiz etme ve yorumlama süreçlerine giriş sağlamaktır. |
İçerik: |
Veri bilimi kavramı, veri türleri, veri toplama yöntemleri, temel istatistik kavramları, veri temizleme ve ön işleme, veri görselleştirme teknikleri, algoritmik düşünme ve veri analizi mantığı, veri biliminin uygulama alanları, etik ve gizlilik konuları, büyük veri ve gelecekteki veri bilimi trendleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Veri bilimi ve veri analitiği kavramlarını açıklar. |
Veri kaynaklarını ve veri türlerini tanımlar. |
Basit istatistiksel özetler üretir. |
Veri temizleme ve düzenleme yöntemlerini kavrar. |
Veri görselleştirme tekniklerini yorumlar. |
Algoritmik düşünme kavramını açıklar ve veri analizi sürecindeki rolünü tartışır. |
Veri biliminin farklı disiplinlerdeki kullanım alanlarını örneklerle açıklar. |
Veri etiği ve gizlilik ilkelerini tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Tanışma, ders içeriğinin tanıtımı, veri bilimine giriş: kavramlar, tarihçe ve önemi. |
Anlatım |
2 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri türleri ve veri kaynakları. |
Anlatım |
3 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri toplama yöntemleri ve temel veri yapıları. |
Anlatım |
4 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri temizleme ve ön işleme (eksik/veri hataları). |
Anlatım |
5 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Temel istatistik kavramları (ortalama, medyan, varyans). |
Anlatım |
6 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri görselleştirmeye giriş (tablolar, grafikler). |
Anlatım |
7 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Algoritmik düşünme ve veri analizi mantığı (dil bağımsız). |
Anlatım |
8 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri setleri üzerinde basit analiz örnekleri. |
Anlatım |
9 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri madenciliğine giriş ve örnek uygulamalar. |
Anlatım |
10 |
- |
ARA SINAV |
- |
11 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Makine öğrenmesine giriş (temel kavramlar). |
Anlatım |
12 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri bilimi uygulama alanları (sağlık, finans, eğitim vb.). |
Anlatım |
13 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Büyük veri ve bulut tabanlı veri işleme. |
Anlatım |
14 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri bilimi etik ilkeleri ve gelecekteki trendler. |
Anlatım-tartışma |
15 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Genel tekrar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çelik, A. (2021). Veri Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kılınç, D. & Başeğmez, N. (2019). Uygulamalarla Veri Bilimi: Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi. İstanbul: Abaküs Kitap. ISBN: 9786052263365 |
Öğretim elemanı tarafından sağlanacak güncel ders notları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiğinin temel bileşenlerine hâkim olur; istatistiksel analiz, veri madenciliği ve makine öğrenmesine ilişkin yöntemleri uygulamalı olarak kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Öğrenci, hem yapılandırılmış hem de yapılandırılmamış veri tiplerini analiz etme becerisine sahiptir; büyük veri kümeleri üzerinden anlamlı çıkarımlar yaparak analitik yöntemleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Öğrenci, veri analizi ve modelleme süreçlerinde Python, R, SQL gibi programlama dillerinden yararlanabilir; veri işleme ve otomasyon adımlarını etkin biçimde yönetebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri görselleştirme ve sonuç raporlama tekniklerini kullanarak analiz bulgularını açık, etkili ve karar verme süreçlerine katkı sunacak biçimde ifade edebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Öğrenci, karmaşık veri odaklı problemleri analiz edebilir, uygun çözüm yolları geliştirebilir ve bilimsel araştırma yöntemleri aracılığıyla yaratıcı, veri temelli kararlar alabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği kapsamında karşılaşılan problemleri analiz edebilir, uygun veri analizi tekniklerini seçerek çözüm yolları geliştirebilir; istatistiksel, algoritmik ve yapay zekâ temelli yöntemleri eleştirel düşünme yeteneğiyle değerlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği uygulamalarında Python, R, SQL gibi programlama dillerini etkin biçimde kullanabilir; veri madenciliği, makine öğrenmesi, büyük veri işleme, veri görselleştirme ve modelleme araçlarıyla pratik çözümler geliştirebilir, gerçek veri setleri üzerinde uygulamalar gerçekleştirebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği ile ilgili bireysel veya ekip çalışmalarında sorumluluk üstlenebilir, karmaşık veri projelerini bağımsız olarak planlayıp yürütebilir; karşılaştığı sorunlara analitik ve yaratıcı çözümler geliştirerek karar alma süreçlerinde etkin rol oynayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanındaki güncel gelişmeleri, teknolojileri ve yöntemleri izleyerek yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli geliştirme yetkinliğine sahiptir; yeni bilgi ve becerileri hızla edinip uygulamaya aktarabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanındaki çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel yollarla açık ve etkili bir biçimde ifade edebilir; çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, iletişim kurabilir ve iş birliğine dayalı çözümler geliştirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanına özgü kavramlara, yöntemlere, algoritmalara ve araçlara hâkimdir; etik ilkelere uygun biçimde veri toplama, işleme, analiz etme ve yorumlama süreçlerini yürütebilir, veri gizliliği ve güvenliği konularında sorumluluk bilinciyle hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
182 |
|
Genel Toplam |
182 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|