Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE219 | YENİ TÜRK EDEBİYATI I | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilerin Tanzimat dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri kavramasıdır. Ayrıca Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatının mühim şahsiyetlerini ve eserlerini de tanıtmaktır. Bunlara ek olarak Tanzimat Döneminde Türk Edebiyatına etki eden farklı edebi türlere ait ekolleri de tanıtarak; öğrencilerin bu ekollere ait olarak yazılı metinleri de çözümleyebilmelerini sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin ihtiva ettiği içerikler arasında; a) Tanzimat dönemi Türk edebiyatının mühim şahsiyetleri ve eserleri, b) Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı vasıtasıyla bizim edebiyatımıza intikal eden farklı edebi türler, c) Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatına ait ekoller ve d) Yazınsal metinlerin çözümlemeleri bulunmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yenileşme dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri tanır. |
Tanzimat döneminden başlayarak yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerini ve eserlerini listeler. |
Tanzimat döneminde Türk edebiyatına intikal eden farklı edebi türlerin gelişim süreçleri hakkında örnek metinlere dayalı olarak tahminde bulunur. |
Karşılaştığı nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğunu sorgular. |
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemleri özetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatının Mahiyeti | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler (XIX. Yüzyılda Osmanlı Toplumunun Yaşantısı) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler (Tanzimat Fermanının İlanı ve Fermanın Osmanlı Siyasi ve Sosyal Yaşantısında Neyi Gerçekleştirmeyi Amaçlamış Olduğu) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Şiiri Üzerinde; (Başta Divan Edebiyatı Olmak Üzere) Etkisi Olan Edebi Akımlar ve Tanzimat Dönemi Şairlerinin Yetişme Koşulları: Aldıkları eğitimler, bulundukları kültürel ortamlar ve katıldıkları topluluklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Şiirinde Namık Kemal’in Yeri, Eserlerinden Örnekler ve Namık Kemal Üzerinde Etkisi Olan Batı şiiri akımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Şiirinde Ziya Paşa’nın Yeri ve Ziya Paşa Üzerinde Etkisi Olan Edebi Akımlar ile şairler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk Şiirinde İbrahim Şinasi Efend'nin Yeri ve Tanzimat şairlerinin Türk şiirinde ve edebiyatında gerçekleştirmeyi amaçladıkları şeyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi ile birlikte Türk edebiyatına giren diğer edebi türler olan Tiyatro ve gazete yazısı gibi türler vasıtasıyla bu dönemde yürütülen faaliyetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi ile birlikte Türk edebiyatında Batı edebiyatının etkisinde başlamış olan türlerden romanın ve hikâyenin bu dönemdeki gelişim süreci. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi romancılarımızdan biri olarak Namık Kemal ve romanı İntibah’ın incelenmesi ve çözümlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Romancılarımızdan biri olarak Ahmet Mithat Efendi'nin Türk hikâyeciliği ve romancılığı içindeki yeri. Felatun Bey ve Rakım Efendi romanının incelenmesi ve çözümlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının diğer romancısı Recaizade Mahmut Ekrem ve romanı Araba Sevdası | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tanzimat Dönemi sanatçılarından Abdülhak Hamit Tarhan ve şiirleri / tiyatro eserleri vasıtasıyla Türk edebiyatındaki yeri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Nabizade Nazım ve sanatçının Karabibik adlı eserleri vasıtasıyla Türk edebiyatındaki yeri. Sami Paşazade Sezai ve Sergüzeşt adlı eseri vasıtasıyla sanatçının Türk edebiyatındaki yeri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
1 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
2 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
0 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |