Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE414 | YENİ TÜRK EDEBİYATI IV | 8 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı içinde yer alan şiir topluluklarını, bağımsız şairleri ve dönemin geç süreçlerine ait yazarları; sanatçıların metinleri üzerinden giderek tanımalarıdır. Bu sayede öğrencilerin metin çözümleme çalışmalarına hazırlanmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği içinde Garip şiir hareketi, II. Yeni şiir hareketi gibi edebi topluluklar ve bazı bağımsız şairlerimiz ile Türk romanında toplumcu gerçekçi yazarımız olarak Yaşar Kemal ve Türk edebiyatında postmodernist süreci başlatan yazarımız olarak Oğuz Atay ve yepyeni yazım teknikleri ile yazan yazarlarımızdan biri olan Bilge Karasu bulunmaktadır. Adları geçen sanatçılarımıza ait seçme metinler de bu dersin içeriği içinde yer almaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri açıklar. |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı döneminin önde gelen temsilcilerine ve eserlerine örnekler verir. |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında görülen farklı edebi türlerin gelişme süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak ilişkilendirir. |
İlişkilendirdiği nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğuna karar verir. |
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemler hakkında yargıya varır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Hem şiirde hem nesirde Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatına Batı edebiyatından etki eden akımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında şiir hareketleri: Garip şiiri ve bu şiir hareketinin temsilcileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Garip şiirine dair metin çözümlemeleri: “Anlatamıyorum, Kitabe-i Seng-i Mezar, İstanbul’u Dinliyorum, Bir Garip Orhan Veli”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinde II. Yeni şiir hareketinin oluşumu. Pazar Postası dergisi etrafında toplanma ve hareketin temsilcilerinin kimler olduğu hakkında bilgi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinde Beş Hececiler, Yedi Meşale, Maviciler gibi şiir hareketlerinin neler olduğu, nasıl oluştuğu hakkında bilgi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinin bağımsız şairleri kimlerdir? Bağımsız şairlerimiz üzerinde etkileri olan akımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Özdemir Asaf ve Türk şiirindeki yeri ile eserlerinden örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyeciliği içinde Sait Faik Abasıyanık ve eserlerinden örnekler ile metin çözümlemeleri. “Son Kuşlar, Dülger Balığının Ölümü”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk edebiyatında toplumcu gerçekçilik akımı ve eserlerinden örnekler vasıtasıyla Yaşar Kemal. “Üç Anadolu Efsanesi”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Sarı Sıcak” adlı eseri vasıtasıyla Yaşar Kemal ve sanatçının dil özellikleri, beslendiği kaynaklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eseri vasıtasıyla yazarın Türk edebiyatındaki yeri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay örneği üzerinden giderek sanatçının beslendiği kaynaklar ve Çağdaş Türk Edebiyatı üzerinde etkisi olan sanatçılar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Geceden Geceye Arabayı Kaçıran Adam” adlı anlatısı vasıtasıyla Bilge Karasu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında şiir ve roman konusu hakkında dönem boyunca öğrenilenlerin tartışılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
1 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
1 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
2 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 175 |
Genel Toplam | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |