Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE337 | EVLİYA ÇELEBİ SEYAHATNAMESİ OKUMALARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı Evliya Çelebi ve onun 10 ciltlik eseri Seyahatname’nin genelde Türk kültürüne ve edebiyatına, özelde ise Türk halk edebiyatına yaptığı katkıyı sorgulamak ve Seyahatname’nin Türk Halkbilimi açısından mahiyetini değerlendirmektir. |
İçerik: | Bu ders Seyahatname’nin yazıldığı 17. yüzyıl Osmanlı Devleti’nin sosyokültürel durumunu, Evliya Çelebi’nin hayatını, Evliya Çelebi’nin seyahatlerine nasıl başladığını, Seyahatname’nin ciltlerini, bu ciltlerde ele alınan konuları ve bu konuların Türk Halkbilimi açısından incelenmesini, bunlara ek olarak da öğrencilerin Evliya Çelebi ve Seyahatname hakkında derste yapacakları makale sunumlarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
17. yüzyıl Osmanlı Devleti’nin genel durumunu ve bu yüzyılın sosyokültürel yapısını açıklar. |
Seyahatname eserlerini ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ni halkbilimi açısından inceler. |
Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki halkbilimi unsurlarını analiz eder. |
Evliya Çelebi’nin ve kaleme aldığı Seyahatname’nin kültür tarihindeki yeri ve önemini fark eder. |
Evliya Çelebi Seyahatname’sinin Türk kültürüne ve edebiyatına yaptığı katkıları değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Kaynak okuma | 17. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu genel durum ve Evliya Çelebi’nin doğduğu sosyokültürel ortam. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi’nin ailesi, doğumu ve yetişmesi. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
3 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi’nin edebi şahsiyeti ve seyahatlerine başlaması. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
4 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Seyahatname eserlerinin halkbilimi açısından önemi ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nin genel özellikleri. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
5 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatname’sinde halk meslekleri; Seyahatname’nin İstanbul’u anlatan birinci cildi ve bu ciltte yer alan 17. yüzyıl İstanbul esnafları. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
6 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde halk inanışları: Tabiat olayları, canlı varlıklar, cansız varlıklar ve dini inanışlar. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
7 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde halk inanışları: Rüya, fal, sihir, büyü, yatırlar, uğur ve bereket ile ilgili inanışlar. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki geçiş dönemleri: Doğum, çocukluk, sünnet ve bu dönemlere dair gelenek ve görenekler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
10 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki geçiş dönemleri: Evlenme, ölüm ve bu dönemlere dair gelenek ve görenekler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
11 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde yer alan anlatmalar: Efsaneler ve menkabeler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
12 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde yer alan anlatmalar ve kalıplaşmış sözler: Halk hikâyeleri, fıkralar; atasözleri ve deyimler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
13 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki halk bilgisi. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
14 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Seyahatnamenin kültür tarihindeki yeri ve önemi Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
15 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Genel değerlendirme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Evliya Çelebi, Günümüz Türkçesiyle Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. S. A. Kahraman, Yücel Dağlı, Robert Dankoff, Zekeriyab Kurşun İbrahim Sezgin, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2011. |
Dankoff, Robert. Seyyah'ı Âlem Evliya Çelebi'nin Dünyaya Bakışı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2010. |
Dankoff, Robert. Evliya Çelebi Seyahatnamesi Okuma Sözlüğü. Çev. Semih Tezcan, İstanbul, 2004. |
Doğumunun 400. Yılında Uluslararası Evliya Çelebi Sempozyumu Bildirileri. Haz. Yusuf Akçay, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. |
Çelik Şavk, Ülkü. Sorularla Evliya Çelebi: İnsanlık Tarihine Yön Veren 20 Kişiden Biri. Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara: 2011. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
||||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
||||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
||||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
||||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
||||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
||||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
||||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
||||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |