TR EN

İSTATİSTİK I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EKF227 İSTATİSTİK I 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiğin temel kavramlarını, veri toplama ve analiz etme yöntemlerini, verilerin tablo ve grafiklerle sunumunu, merkezi eğilim ve dağılım ölçülerini, olasılık kuramını ve tesadüfi değişkenlerin özelliklerini öğretmektir. Ders süresince öğrencilerin, istatistiksel bilgiyi hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenmeleri; farklı veri türlerini anlamlandırabilmeleri; verileri yorumlama, analiz etme ve sonuç çıkarma becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.
İçerik: İstatistikte kullanılan temel kavramlar Verilerin toplanması, düzenlenmesi, tablo ve grafiklerle sunulması Merkezi eğilim ölçüleri (analitik ve analitik olmayan ortalamalar) Dağılma ve değişkenlik ölçüleri (değişim aralığı, standart sapma, varyans, değişim katsayısı) Asimetri, basıklık ölçüleri ve momentler Endeksler: Basit, tartılı ve bileşik endeksler (Laspeyres, Paasche, Fisher, deflasyon yöntemleri) Olasılık kuramı ve temel kavramlar Tesadüfi değişkenler: kesikli ve sürekli tesadüfi değişkenlerin beklenen değer ve varyans hesapları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İstatistikte kullanılan temel kavramları tanımlar. Bilgi (Remembering)
Verilerin nasıl toplandığını, düzenlendiğini ve tablo/grafiklerle nasıl sunulduğunu açıklar. Anlama (Understanding)
Veriler üzerinde merkezi eğilim ve dağılım ölçülerini hesaplar. Uygulama (Applying)
Farklı dağılım ölçülerini karşılaştırarak hangi durumda hangi ölçünün daha uygun olduğunu tartışır. Analiz (Analyzing)
Endeks türlerini karşılaştırır ve ekonomik/finansal veriler üzerinde uygulayarak yorumlar. Analiz – Uygulama
Olasılık kavramlarını kullanarak gerçek yaşam problemlerine yönelik çıkarımlarda bulunur. Uygulama – Analiz
Tesadüfi değişkenlerin beklenen değer ve varyanslarını hesaplar ve farklı durumlarda yorumlar. Uygulama – Analiz
Öğrenilen istatistiksel yöntemleri bir araya getirerek veri setlerinden anlamlı sonuçlar üretir. Sentez (Synthesizing)
İstatistiksel sonuçların doğruluğunu ve sınırlılıklarını değerlendirir. Değerlendirme (Evaluating)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuması, ödev İstatistikte kullanılan temel kavramlar -
2 Literatür okuması, ödev Verinin Toplanması, düzenlenmesi, tablo ile sunumu -
3 Literatür okuması, ödev Verinin grafiklerle sunumu -
4 Literatür okuması, ödev Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik Ortalamalar -
5 Literatür okuması, ödev Merkezi Eğilim Ölçüleri :Analitik Olmayan Ortalamalar -
6 Literatür okuması, ödev Dağılma Ve Değişkenlik Ölçüleri: Değişim Aralığı, Ortalama Sapma, Standart Sapma, Varyans -
7 Literatür okuması, ödev Dağılma Ve Değişkenlik Ölçüleri: Standart Sapma, Varyans, Standart Değişken ve Değişim Katsayısının Özellikleri -
8 Literatür okuması, ödev Asimetri ve Basıklık Ölçüleri, Momentler -
9 Literatür okuması, ödev Endeksler: Basit Endeksler -
10 - ARA SINAV -
11 Literatür okuması, ödev Endeksler: Tartılı ve Bileşik Endeksler, Laspeyres, Paasche ve Fisher, Deflate Etme -
12 Literatür okuması, ödev Olasılık: Temel Kavramlar -
13 Literatür okuması, ödev Tesadüfi Değişken Kavramı, Kesikli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değer ve Varyans -
14 Literatür okuması, ödev Sürekli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı -
15 Literatür okuması, ödev Sürekli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul.
Akdeniz, F. (2022). Olasılık ve İstatistik (23. baskı). Akademisyen Kitabevi.
Özkan, Y. (2016). Olasılık ve İstatistik. Sakarya Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 8 112
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0