Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EKF227 | İSTATİSTİK I | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiğin temel kavramlarını, veri toplama ve analiz etme yöntemlerini, verilerin tablo ve grafiklerle sunumunu, merkezi eğilim ve dağılım ölçülerini, olasılık kuramını ve tesadüfi değişkenlerin özelliklerini öğretmektir. Ders süresince öğrencilerin, istatistiksel bilgiyi hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenmeleri; farklı veri türlerini anlamlandırabilmeleri; verileri yorumlama, analiz etme ve sonuç çıkarma becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. |
İçerik: | İstatistikte kullanılan temel kavramlar Verilerin toplanması, düzenlenmesi, tablo ve grafiklerle sunulması Merkezi eğilim ölçüleri (analitik ve analitik olmayan ortalamalar) Dağılma ve değişkenlik ölçüleri (değişim aralığı, standart sapma, varyans, değişim katsayısı) Asimetri, basıklık ölçüleri ve momentler Endeksler: Basit, tartılı ve bileşik endeksler (Laspeyres, Paasche, Fisher, deflasyon yöntemleri) Olasılık kuramı ve temel kavramlar Tesadüfi değişkenler: kesikli ve sürekli tesadüfi değişkenlerin beklenen değer ve varyans hesapları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İstatistikte kullanılan temel kavramları tanımlar. Bilgi (Remembering) |
Verilerin nasıl toplandığını, düzenlendiğini ve tablo/grafiklerle nasıl sunulduğunu açıklar. Anlama (Understanding) |
Veriler üzerinde merkezi eğilim ve dağılım ölçülerini hesaplar. Uygulama (Applying) |
Farklı dağılım ölçülerini karşılaştırarak hangi durumda hangi ölçünün daha uygun olduğunu tartışır. Analiz (Analyzing) |
Endeks türlerini karşılaştırır ve ekonomik/finansal veriler üzerinde uygulayarak yorumlar. Analiz – Uygulama |
Olasılık kavramlarını kullanarak gerçek yaşam problemlerine yönelik çıkarımlarda bulunur. Uygulama – Analiz |
Tesadüfi değişkenlerin beklenen değer ve varyanslarını hesaplar ve farklı durumlarda yorumlar. Uygulama – Analiz |
Öğrenilen istatistiksel yöntemleri bir araya getirerek veri setlerinden anlamlı sonuçlar üretir. Sentez (Synthesizing) |
İstatistiksel sonuçların doğruluğunu ve sınırlılıklarını değerlendirir. Değerlendirme (Evaluating) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuması, ödev | İstatistikte kullanılan temel kavramlar | - |
2 | Literatür okuması, ödev | Verinin Toplanması, düzenlenmesi, tablo ile sunumu | - |
3 | Literatür okuması, ödev | Verinin grafiklerle sunumu | - |
4 | Literatür okuması, ödev | Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik Ortalamalar | - |
5 | Literatür okuması, ödev | Merkezi Eğilim Ölçüleri :Analitik Olmayan Ortalamalar | - |
6 | Literatür okuması, ödev | Dağılma Ve Değişkenlik Ölçüleri: Değişim Aralığı, Ortalama Sapma, Standart Sapma, Varyans | - |
7 | Literatür okuması, ödev | Dağılma Ve Değişkenlik Ölçüleri: Standart Sapma, Varyans, Standart Değişken ve Değişim Katsayısının Özellikleri | - |
8 | Literatür okuması, ödev | Asimetri ve Basıklık Ölçüleri, Momentler | - |
9 | Literatür okuması, ödev | Endeksler: Basit Endeksler | - |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür okuması, ödev | Endeksler: Tartılı ve Bileşik Endeksler, Laspeyres, Paasche ve Fisher, Deflate Etme | - |
12 | Literatür okuması, ödev | Olasılık: Temel Kavramlar | - |
13 | Literatür okuması, ödev | Tesadüfi Değişken Kavramı, Kesikli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değer ve Varyans | - |
14 | Literatür okuması, ödev | Sürekli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı | - |
15 | Literatür okuması, ödev | Sürekli Tesadüfi Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul. |
Akdeniz, F. (2022). Olasılık ve İstatistik (23. baskı). Akademisyen Kitabevi. |
Özkan, Y. (2016). Olasılık ve İstatistik. Sakarya Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
||||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
||||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
||||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
||||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
||||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
||||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
||||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
||||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 8 | 112 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |