TR EN

İŞLETME MATEMATİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YBS110 İŞLETME MATEMATİĞİ 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; işletme ve ekonomi ortamlarında gereken en önemli matematiksel araç ve yöntemleri tanıtarak, matematikle ilgili temel prensipleri öğretmeyi amaçlamaktadır.
İçerik: Dersin içeriği, lineer cebir- matrisler, vektörler, geometrik seriler ve faiz hesaplamaları, bono, nihai ve nominal değer, koordinatlar, diferansiyel denklemler, lineer optimizasyon konularından oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Matris üzerinde işlemleri gerçekleştirir. (Uygulama, Bloom 3)
Matrisin Eşelon Formunu tanımlar, Elemanter Satır İşlemlerini sayabilir. (Bilgi, Bloom 1)
Verilen bir matrisi satır Eşelon Forma dönüştürebilir. Kare Matrisin tersini bulabilir. (Uygulama, Bloom 3)
Lineer denklem sistemlerinin çözüm kümesini Gauss- Jordan Eliminasyon Yöntemi ile bulabilir. (Uygulama, Bloom 3)
Verilen vektörlerin lineer bağımsızlığını analiz edebilir. (Analiz, Bloom 4)
Determinant yardımıyla verilen bir kare matrisin tersini bulabilir ve Cramer kuralıyla lineer denklem sisteminin çözümünü elde edebilir. (Uygulama, Bloom 3)
Matris ve determinant ile talep tablosu verilen sektörlerin girdi çıktı analizini yapabilir. (Analiz, Bloom 4)
Faiz oranı ve anuite miktarı verildiğinde ödenecek taksit miktarını geleceğe ya da geçmişe dönük hesaplayabilir. (Analiz, Bloom 4)
Marjinal gelir, marjinal maliyet ve maksimum kar hesaplarını türev kullanarak yapabilir. (Analiz, Bloom 4)
İntegrasyon yöntemlerini kullanabilir, tüketici ve üretici rantını grafikte gösterebilir ve değerini bulabilir. (Kavrama, Bloom 2)(Analiz, Bloom 4)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuması Doğrusal Denklemler ve Ortak Çözüm Noktaları, Sıfır Kar ve Pazar Denge Noktası Anlatım, Soru Çözümü
2 Literatür okuması Matrisler ve Matrisler Üzerinde İşlemler, Matrisin Tersi ve Eşelon Formu Tanımları Anlatım, Soru Çözümü
3 Literatür okuması Lineer Denklem Sistemleri, Gauss-Jordan Eliminasyon Metodu, Ters Matrisin Bulunması Anlatım, Soru Çözümü
4 Literatür okuması Vektörler ve Vektör İşlemleri, Vektörel İşlemlerin Geometrik Yorumu, Lineer Bağımsızlık Anlatım, Soru Çözümü
5 Literatür okuması Determinantlar, 2x2 ve 3x3 Tipindeki Matrislerin Determinantı, Minörler ile Determinantın Hesaplanması Anlatım, Soru Çözümü
6 Literatür okuması Bir Kare Matrisin Ek Matrisi, Ek Matris ile Matrisin Tersinin Bulunması, Cramer Kuralı Anlatım, Soru Çözümü
7 Literatür okuması Girdi- Çıktı Analizi Anlatım, Soru Çözümü
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuması Aritmetik Dizi ve Basit Faiz, Geometrik Dizi ve Bileşik Faiz, Bir yatırımın Gelecekteki ve Bugünkü Değeri Anlatım, Soru Çözümü
10 Literatür okuması Anuiteler ve Anuitelerin Bugünkü ve Gelecekteki Değeri, Anlatım, Soru Çözümü
11 Literatür okuması Limitin İşletme Uygulamaları, Sürekli Bileşik Faiz Anlatım, Soru Çözümü
12 Literatür okuması Türevin İşletme Uygulamaları, Marjinal Gelir ve Marjinal Maliyet Kavramları Anlatım, Soru Çözümü
13 Literatür okuması Antitürev, İntegrasyon Yöntemleri, Değişken Dönüşümü, Kısmi İntegrasyon Anlatım, Soru Çözümü
14 Literatür okuması Basit Kesirlere Ayırma (Bileşenlerine Ayırma) Yöntemi ile İntegrasyon Anlatım, Soru Çözümü
15 Literatür okuması Belirli İntegral, Tüketici ve Üretici Rantı Anlatım, Soru Çözümü
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Didem TETİK KÜÇÜKELÇİ, Deniz ALTUN, Yıldız AYDIN, Nesibe MANAV MUTLU, Matematik: İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri İçin, İGÜ Yayınları,

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
4
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
4
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
5
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
4
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
5
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
5
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
5
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
3
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
5
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
5
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 13 1 13
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 6 36
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0