| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| YBS110 | İŞLETME MATEMATİĞİ | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı; işletme ve ekonomi ortamlarında gereken en önemli matematiksel araç ve yöntemleri tanıtarak, matematikle ilgili temel prensipleri öğretmeyi amaçlamaktadır. |
| İçerik: | Dersin içeriği, lineer cebir- matrisler, vektörler, geometrik seriler ve faiz hesaplamaları, koordinatlar, lineer optimizasyon, limit ve işletme uygulamaları, türev ve işletme uygulamaları, integral ve işletme uygulamaları konularından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Matris üzerinde işlemleri gerçekleştirir. (Uygulama, Bloom 3) |
| Matrisin Eşelon Formunu tanımlar, Elemanter Satır İşlemlerini sayabilir. (Bilgi, Bloom 1) |
| Verilen bir matrisi satır Eşelon Forma dönüştürebilir. Kare Matrisin tersini bulabilir. (Uygulama, Bloom 3) |
| Lineer denklem sistemlerinin çözüm kümesini Gauss- Jordan Eliminasyon Yöntemi ile bulabilir. (Uygulama, Bloom 3) |
| Verilen vektörlerin lineer bağımsızlığını analiz edebilir. (Analiz, Bloom 4) |
| Determinant yardımıyla verilen bir kare matrisin tersini bulabilir ve Cramer kuralıyla lineer denklem sisteminin çözümünü elde edebilir. (Uygulama, Bloom 3) |
| Matris ve determinant ile talep tablosu verilen sektörlerin girdi çıktı analizini yapabilir. (Analiz, Bloom 4) |
| Faiz oranı ve anuite miktarı verildiğinde ödenecek taksit miktarını geleceğe ya da geçmişe dönük hesaplayabilir. (Analiz, Bloom 4) |
| Marjinal gelir, marjinal maliyet ve maksimum kar hesaplarını türev kullanarak yapabilir. (Analiz, Bloom 4) |
| İntegrasyon yöntemlerini kullanabilir, tüketici ve üretici rantını grafikte gösterebilir ve değerini bulabilir. (Kavrama, Bloom 2)(Analiz, Bloom 4) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür okuması | Limitin İşletme Uygulamaları, Sürekli Bileşik Faiz | Anlatım, Soru Çözümü |
| 2 | Literatür okuması | Türevin İşletme Uygulamaları, Marjinal Gelir ve Marjinal Maliyet Kavramları | Anlatım, Soru Çözümü |
| 3 | Literatür okuması | Antitürev, İntegrasyon Yöntemleri, Değişken Dönüşümü, Kısmi İntegrasyon | Anlatım, Soru Çözümü |
| 4 | Literatür okuması | Basit Kesirlere Ayırma (Bileşenlerine Ayırma) Yöntemi ile İntegrasyon | Anlatım, Soru Çözümü |
| 5 | Literatür okuması | Belirli İntegral, Tüketici ve Üretici Rantı | Anlatım, Soru Çözümü |
| 6 | Literatür okuması | Aritmetik Dizi ve Basit Faiz, Geometrik Dizi ve Bileşik Faiz, Bir yatırımın Gelecekteki ve Bugünkü Değeri | Anlatım, Soru Çözümü |
| 7 | Literatür okuması | Anuiteler ve Anuitelerin Bugünkü ve Gelecekteki Değeri | Anlatım, Soru Çözümü |
| 8 | Literatür okuması | Doğrusal Denklemler ve Ortak Çözüm Noktaları, Sıfır Kar ve Pazar Denge Noktası | Anlatım, Soru Çözümü |
| 9 | Literatür okuması | Matrisler ve Matrisler Üzerinde İşlemler, Matrisin Tersi ve Eşelon Formu Tanımları | Anlatım, Soru Çözümü |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür okuması | Lineer Denklem Sistemleri, Gauss-Jordan Eliminasyon Metodu, Ters Matrisin Bulunması | Anlatım, Soru Çözümü |
| 12 | Literatür okuması | Vektörler ve Vektör İşlemleri, Vektörel İşlemlerin Geometrik Yorumu, Lineer Bağımsızlık | Anlatım, Soru Çözümü |
| 13 | Literatür okuması | Determinantlar, 2x2 ve 3x3 Tipindeki Matrislerin Determinantı, Minörler ile Determinantın Hesaplanması | Anlatım, Soru Çözümü |
| 14 | Literatür okuması | Bir Kare Matrisin Ek Matrisi, Ek Matris ile Matrisin Tersinin Bulunması, Cramer Kuralı | Anlatım, Soru Çözümü |
| 15 | Literatür okuması | Girdi- Çıktı Analizi | Anlatım, Soru Çözümü |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Didem TETİK KÜÇÜKELÇİ, Deniz ALTUN, Yıldız AYDIN, Nesibe MANAV MUTLU, Matematik: İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri İçin, İGÜ Yayınları, |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
4 | |||||
| 2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
5 | |||||
| 2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
4 | |||||
| 2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
5 | |||||
| 2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
5 | |||||
| 3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
5 | |||||
| 2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
3 | |||||
| 3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
3 | |||||
| 4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
| 2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
5 | |||||
| 3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 13 | 1 | 13 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 55 | 0 | 154 |
| Genel Toplam | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |