TR EN

TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE REKLAM STRATEJİLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTI371 TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE REKLAM STRATEJİLERİ 5 3 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YELDA ÜLKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Arş.Gör. AYDAN ÜNLÜKAYA ÇEVİRİCİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen bireysel, psikolojik, sosyo kültürel ve çevresel faktörleri incelemeyi amaçlar. Reklam stratejilerinin tüketici davranışlarıyla nasıl şekillendiğini anlamak ve uygulamalı örneklerle analiz etmek hedeflenmektedir.
İçerik: Bu derste, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen psikolojik, sosyolojik ve kültürel faktörler incelenir. Tüketici karar süreci, algı, motivasyon, tutum, kişilik ve yaşam tarzı gibi bireysel etmenlerle; aile, referans grupları ve kültür gibi çevresel etkenler ele alınır. Dijitalleşmenin tüketici davranışlarına etkisi, etik tüketim ve sürdürülebilirlik konuları da kapsam dahilindedir. Ders, kuramsal bilgilerle birlikte vaka analizleri ve reklam örnekleriyle desteklenir.Dijitalleşmenin tüketici davranışlarına etkisi, etik tüketim ve sürdürülebilirlik konuları da kapsam dahilindedir. Ders, kuramsal bilgilerle birlikte vaka analizleri ve reklam örnekleriyle desteklenir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tüketici davranışlarının temel kavramlarını ve disiplinlerarası yaklaşımları tanımlayabilir.
Tüketici karar verme sürecini, içsel ve dışsal faktörleri dikkate alarak açıklayabilir ve reklam bağlamında örnekleyebilir.
Tüketici tutumlarını, kişilik ve yaşam tarzı özelliklerini analiz ederek segmentasyon ve hedefleme stratejilerini değerlendirebilir.
Etik tüketim ve sürdürülebilirlik bağlamında reklamları eleştirebilir ve bilinçli tüketici davranışlarını yorumlayabilir.
Reklam stratejileri kapsamında tüketici davranışlarını dikkate alarak vaka analizleri ve uygulamalı pazarlama önerileri geliştirebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Tüketici Davranışlarına Giriş: Tanımlar, disiplinlerarası yaklaşımlar Anlatım, soru - cevap yöntemi
2 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Tüketici Araştırmaları: Nicel ve nitel yöntemler, veri toplama teknikleri Anlatım, soru - cevap yöntemi
3 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Tüketici Karar Verme Süreci: Problem tanımı, bilgi arama, alternatiflerin değerlendirilmesi Anlatım, soru - cevap yöntemi
4 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Motivasyon ve İlgilenim Anlatım, soru - cevap yöntemi
5 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Algı ve Dikkat: Reklamlarda algının rolü, dikkat çekme stratejileri Anlatım, soru - cevap yöntemi
6 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Öğrenme: Marka çağrışımları, klasik ve edimsel koşullanma, nöropazarlama bağlantıları Anlatım, soru - cevap yöntemi
7 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Tutumlar ve Tüketici Tutumlarının Ölçülmesi: Tutum oluşumu, değiştirme stratejileri Anlatım, soru - cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Kişilik, Benlik ve Yaşam Tarzı: Psikografik segmentasyon, tüketici tipolojileri Anlatım, soru - cevap yöntemi
10 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Kültür ve Alt Kültürler: Kültürel değerler, sembolik tüketim, glokal reklam stratejileri Anlatım, soru - cevap yöntemi
11 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Sosyal Sınıflar ve Gruplar Anlatım, soru - cevap yöntemi
12 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Durumsal Faktörler Anlatım, soru - cevap yöntemi
13 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Yeni Medya ve Dijital Tüketim Davranışları Anlatım, soru - cevap yöntemi
14 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Etik Tüketim ve Sürdürülebilirlik: Yeşil tüketim, bilinçli tüketici, reklam eleştirisi Anlatım, soru - cevap yöntemi
15 Her hafta konuyla ilgili makale okuma Reklam Stratejilerinde Tüketici Davranışı Uygulamaları: Vaka analizleri Anlatım, soru - cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Elden, M. (2018), Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları.
Hoyer, W. D., MacInnis, D. J., Pieters, R. (2018), Consumer Behavior (7. Baskı), Boston: Cengage Learning.
İplikçi, H. G. (2022), Pazarlama ve Tüketici Davranışı, Manisa: Turkuazkey Akademik Yayınları.
İslamoğlu, A. H., Altunışık, R. (2017), Tüketici Davranışları, İstanbul: Beta Yayıncılık.
Kapoor, R., Madichie, N. O. (2012), Consumer Behaviour: Text and Cases, New Delhi: Tata McGraw Hill Education Private Limited.
Kardes, F. R., Cronley, M. L.,Cline, T. W. (2011), Consumer Behavior, Mason: South-Western Cengage Learning.
Khan, M. (2006), Consumer Behaviour and Advertising Management, New Delhi: New Age International Publishers.
Mothersbaugh, D. L., Hawkins, D. I. (2016), Consumer Behavior: Building Marketing Strategy (13. Baskı), New York: McGraw-Hill Education.
Mucuk, İ. (2017), Pazarlama İlkeleri (21. Baskı), İstanbul: Türkmen Kitabevi.
Odabaşı, Y., Barış, G. (2015), Tüketici Davranışları (15. Baskı), İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
Tosun, N. B. (2017), Marka Yönetimi (3. Baskı), İstanbul: Beta Basım A.Ş.
Tosun, N. B., Uraltaş, N. T., Nas, A., Özkaya, B., Güdüm, S., Ertürk, B., Dönmez, M., Çerçi, M., Ülker, Y., Cesur, D. K., Varol, E., Kiçir, İ. (2018), Reklam Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında ileri düzeyde bilgilere sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklamcılık alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
5
2
Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
5
2
Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.
4
3
Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirler.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
5
2
Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavradığını gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
5
2
Mesleki alanda paydaşlarla etkili iletişim kurar.
4
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
4
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
4
2
Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
4
3
Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
4
4
Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
5
5
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 6 78
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 210
Genel Toplam 210
Toplam İş Yükü / 25.5 8,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0