| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| RTI371 | TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE REKLAM STRATEJİLERİ | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YELDA ÜLKER |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Arş.Gör. AYDAN ÜNLÜKAYA ÇEVİRİCİ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen bireysel, psikolojik, sosyo kültürel ve çevresel faktörleri incelemeyi amaçlar. Reklam stratejilerinin tüketici davranışlarıyla nasıl şekillendiğini anlamak ve uygulamalı örneklerle analiz etmek hedeflenmektedir. |
| İçerik: | Bu derste, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen psikolojik, sosyolojik ve kültürel faktörler incelenir. Tüketici karar süreci, algı, motivasyon, tutum, kişilik ve yaşam tarzı gibi bireysel etmenlerle; aile, referans grupları ve kültür gibi çevresel etkenler ele alınır. Dijitalleşmenin tüketici davranışlarına etkisi, etik tüketim ve sürdürülebilirlik konuları da kapsam dahilindedir. Ders, kuramsal bilgilerle birlikte vaka analizleri ve reklam örnekleriyle desteklenir.Dijitalleşmenin tüketici davranışlarına etkisi, etik tüketim ve sürdürülebilirlik konuları da kapsam dahilindedir. Ders, kuramsal bilgilerle birlikte vaka analizleri ve reklam örnekleriyle desteklenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Tüketici davranışlarının temel kavramlarını ve disiplinlerarası yaklaşımları tanımlayabilir. |
| Tüketici karar verme sürecini, içsel ve dışsal faktörleri dikkate alarak açıklayabilir ve reklam bağlamında örnekleyebilir. |
| Tüketici tutumlarını, kişilik ve yaşam tarzı özelliklerini analiz ederek segmentasyon ve hedefleme stratejilerini değerlendirebilir. |
| Etik tüketim ve sürdürülebilirlik bağlamında reklamları eleştirebilir ve bilinçli tüketici davranışlarını yorumlayabilir. |
| Reklam stratejileri kapsamında tüketici davranışlarını dikkate alarak vaka analizleri ve uygulamalı pazarlama önerileri geliştirebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Tüketici Davranışlarına Giriş: Tanımlar, disiplinlerarası yaklaşımlar | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 2 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Tüketici Araştırmaları: Nicel ve nitel yöntemler, veri toplama teknikleri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 3 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Tüketici Karar Verme Süreci: Problem tanımı, bilgi arama, alternatiflerin değerlendirilmesi | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 4 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Motivasyon ve İlgilenim | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 5 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Algı ve Dikkat: Reklamlarda algının rolü, dikkat çekme stratejileri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 6 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Öğrenme: Marka çağrışımları, klasik ve edimsel koşullanma, nöropazarlama bağlantıları | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 7 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Tutumlar ve Tüketici Tutumlarının Ölçülmesi: Tutum oluşumu, değiştirme stratejileri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 8 | - | ARA SINAV | - |
| 9 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Kişilik, Benlik ve Yaşam Tarzı: Psikografik segmentasyon, tüketici tipolojileri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 10 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Kültür ve Alt Kültürler: Kültürel değerler, sembolik tüketim, glokal reklam stratejileri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 11 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Sosyal Sınıflar ve Gruplar | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 12 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Durumsal Faktörler | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 13 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Yeni Medya ve Dijital Tüketim Davranışları | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 14 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Etik Tüketim ve Sürdürülebilirlik: Yeşil tüketim, bilinçli tüketici, reklam eleştirisi | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 15 | Her hafta konuyla ilgili makale okuma | Reklam Stratejilerinde Tüketici Davranışı Uygulamaları: Vaka analizleri | Anlatım, soru - cevap yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Elden, M. (2018), Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları. |
| Hoyer, W. D., MacInnis, D. J., Pieters, R. (2018), Consumer Behavior (7. Baskı), Boston: Cengage Learning. |
| İplikçi, H. G. (2022), Pazarlama ve Tüketici Davranışı, Manisa: Turkuazkey Akademik Yayınları. |
| İslamoğlu, A. H., Altunışık, R. (2017), Tüketici Davranışları, İstanbul: Beta Yayıncılık. |
| Kapoor, R., Madichie, N. O. (2012), Consumer Behaviour: Text and Cases, New Delhi: Tata McGraw Hill Education Private Limited. |
| Kardes, F. R., Cronley, M. L.,Cline, T. W. (2011), Consumer Behavior, Mason: South-Western Cengage Learning. |
| Khan, M. (2006), Consumer Behaviour and Advertising Management, New Delhi: New Age International Publishers. |
| Mothersbaugh, D. L., Hawkins, D. I. (2016), Consumer Behavior: Building Marketing Strategy (13. Baskı), New York: McGraw-Hill Education. |
| Mucuk, İ. (2017), Pazarlama İlkeleri (21. Baskı), İstanbul: Türkmen Kitabevi. |
| Odabaşı, Y., Barış, G. (2015), Tüketici Davranışları (15. Baskı), İstanbul: Mediacat Yayıncılık. |
| Tosun, N. B. (2017), Marka Yönetimi (3. Baskı), İstanbul: Beta Basım A.Ş. |
| Tosun, N. B., Uraltaş, N. T., Nas, A., Özkaya, B., Güdüm, S., Ertürk, B., Dönmez, M., Çerçi, M., Ülker, Y., Cesur, D. K., Varol, E., Kiçir, İ. (2018), Reklam Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında ileri düzeyde bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Reklamcılık alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
|
5 | |||||
| 2 |
Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.
|
4 | |||||
| 3 |
Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavradığını gösterir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
5 | |||||
| 2 |
Mesleki alanda paydaşlarla etkili iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 | |||||
| 4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
|
4 | |||||
| 2 |
Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
|
4 | |||||
| 3 |
Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
| 4 |
Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
|
5 | |||||
| 5 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 13 | 6 | 78 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 44 | 0 | 210 |
| Genel Toplam | 210 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 8,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |