| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| SBU339 | İNSAN HAKLARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı, insan haklarının tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını ele alarak farklı kültürlerdeki yaklaşımları öğrencilere aktarmaktadır. Ayrıca öğrenciler, ulusal ve uluslararası insan hakları belgelerini ve kurumlarını inceleyerek güncel ihlalleri değerlendirmekte ve hassas grupların haklarına dair farkındalık kazanmaktadır. |
| İçerik: | Ders içeriği, insan haklarının tarihsel kökenleri, temel kavramları ve farklı medeniyetlerdeki düşünsel yaklaşımları kapsamaktadır. Ulusal ve uluslararası insan hakları belgeleri, kurumları ve mekanizmaları incelenmekte; ayrıca güncel insan hakları sorunları, ihlaller ve hassas grupların korunmasına ilişkin konular ele alınmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İnsan haklarının tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını açıklar. |
| Farklı medeniyetlerdeki insan hakları anlayışlarını karşılaştırır. |
| Ulusal ve uluslararası insan hakları belgelerini ve kurumlarını tanımlar. |
| İnsan hakları koruma mekanizmalarının işleyişini değerlendirir. |
| Güncel insan hakları sorunlarını ve ihlallerini analiz eder. |
| Kadınlar, çocuklar ve diğer hassas gruplara yönelik hak ihlallerini belirler ve çözüm önerileri geliştirir. |
| İnsan hakları alanındaki etik ve hukuki tartışmaları eleştirel bir bakışla yorumlar. |
| İnsan haklarının korunmasına yönelik sorumlu ve duyarlı bir tutum geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları Kavramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İlgili Teoriler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Haklarının Gelişimi - 1 | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Haklarının Gelişimi - 2 | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İslam Medeniyetinde İnsan Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Batı Medeniyetlerinde İnsan Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları Kuruluşları ve Faaliyet Alanları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 8 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Avrupa Konseyi ve İnsan Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları ve Çocuklar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları ve Kadınlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları Sorunları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları İhlalleri (Örnekler) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Haklarının Korunması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Algan, B. (2021). Uluslararası insan hakları hukuku. Seçkin Yayıncılık. |
| Birleşmiş Milletler (1948). İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi |
| Donelly, J. (2002), Universal Human Right in Theory and Practice, Cornelly University Press |
| Özbudun, E. (2014). İnsan hakları. Yetkin Yayınları. |
| Donnelly, J. (2013). Universal human rights in theory and practice (3rd ed.). Cornell University Press. |
| Smith, R. K. M. (2021). Textbook on international human rights (8th ed.). Oxford University Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
|
2 | |||||
| 2 |
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
|
0 | |||||
| 2 |
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
|
0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
|
0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
|
0 | |||||
| 2 |
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
|
0 | |||||
| 3 |
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
|
0 | |||||
| 4 |
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar.
(interpret) (bloom 2)
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
0 | |||||
| 2 |
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
|
0 | |||||
| 3 |
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
0 | |||||
| 4 |
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 12 | 2 | 24 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 13 | 1 | 13 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
| Genel Toplam | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |