TR EN

ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS374 ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, medya içeriklerine ilişkin temel bir eleştirel okuryazarlık becerisi ile farkındalık kazandırmak, medya içeriklerinin sosyal, kültürel ve ekonomi politiğiyle olan ilişkisini aktarmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini, eleştirel medya okuryazarlığındaki kavramlar, modeller, kuramlar, analiz teknikleri ile geleneksel ve yeni medya üzerinden gerçekleştirilen eleştirel medya okuryazarlığı çalışma örneklerinin incelenmesi oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Eleştirel medya okuryazarlığı kavramı ile kuramlarını, modellerini ve analiz tekniklerini açıklar.
Medya içeriklerindeki mesajları çözümleyebilir.
Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomi politik ilişkisini açıklayabilir.
Medya içeriklerindeki mesajlara eleştirel bakabilme yeteneğini geliştirebilir.
Geleneksel ve yeni medya araçlarındaki mesajların arasındaki farkı açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve Medya Çalışmalarına Giriş Anlatım, Soru, Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları Anlatım, Soru, Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığında Modeller, Kuramlar ve Analiz Teknikleri Anlatım, Soru, Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dünya'da Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Geleneksel Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinema ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gazete - Dergi ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternet - Sosyal Medya ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık Anlatım, Soru, Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyada Nefret Söylemi ve İfade Özgürlüğü Anlatım, Soru, Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Binark, M. ve Gencel, B. M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Alvarado, M., Gutch, Robin. ve Wollen, Tana. (1988). Learning the Media. An Introduction to Media, London: Macmillan Education
Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon.
Baran, S. J. (2004) Media Literacy and Culture, New York: MC Graw Hill.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
3
2
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
5
3
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
3
2
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
2
3
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
5
2
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
5
2
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
3
3
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 130
Genel Toplam 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0