TR EN

GÖSTERGEBİLİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS476 GÖSTERGEBİLİM 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, göstergebilim kuram ve ilkelerinden yola çıkarak göstergebilim hakkında bilgi sahibi olunmasının ve göstergebilimsel çözümleme yapabilmesinin sağlanmasıdır.
İçerik: Bu dersin içeriğini göstergebilimin tanımı ve kökeni, göstergebilim kuramcıları, göstergebilimin diğer bilim dallarıyla ilişkisi ile medya araçları üzerinden göstergebilimsel çözümleme teknikleri oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Göstergebilimi açıklar.
Göstergebilimin diğer bilim ve sanat dallarıyla olan ilişkisini açıklar.
Göstergebilimsel çözümleme yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göstergebilimin tanımı ve kökeni Anlatım, Soru Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göstergebilimciler ve kuramları Anlatım, Soru Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gösterge türleri Anlatım, Soru Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dilbilim göstergebilim ilişkisi Anlatım, Soru Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göstergebilim ve Anlamlandırma Anlatım, Soru Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Mitoloji ve İkonografi Anlatım, Soru Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Görsel göstergebilim Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Roland Barthes ve Anlamlandırma Anlatım, Soru Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Roland Barthes ve Çağdaş Söylenler Anlatım, Soru Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Fotoğraf ve Göstergebilim çözümlemeleri Anlatım, Soru Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam ve Göstergebilim çözümlemeleri Anlatım, Soru Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinemada Göstergebilim Anlatım, Soru Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek Filmlerle Sinemada Göstergebilim Çözümlemeleri Anlatım, Soru Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni Medya ve Göstergebilim çözümlemeleri Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven. Yapı Kredi Yayınları.
Pierre Guiraud, Göstergebilim, İmge Yayınları
Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam, Metis Yayınları.
Mehmet Rıfat, Göstergebilimin ABC’si, Simavi Yayınları.
john Marland, Steven Rawle, Film Dili, Literatür Yayıncılık.
Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, Metis Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
4
2
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
2
3
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
3
2
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
2
3
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
3
2
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
5
2
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
1
3
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0