Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS367 | TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste; cinsiyet kavramının biyolojik anlamından bağımsız olarak toplumsal anlamıyla, aile, siyaset, emek, ataerkil toplum, feminizm, şiddet gibi konular çerçevesinde ele alınması ve özellikle kadının toplumdaki yeri üzerine öğrencide farkındalık yaratılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; cinsiyet kavramı, cinsiyetin kültürel olarak inşası, toplumsal cinsiyete dayalı işbölümü, ataerkil toplum, kadının bu toplumdaki rolü, kadının siyaset, eğitim, aile, şiddet, hukuk, emek kavramları ile ilişkisi, feminist teoriler, dünyada ve Türkiye’de kadın hareketleri oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Cinsiyet kavramını toplumsal boyutuyla tanır ve toplumsal cinsiyet kavramını tanımlar. |
Toplumsal cinsiyet çalışmalarında kullanılan teorik yaklaşımları özetler. |
Kadın ile aile, siyaset, eğitim, hukuk gibi toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Ataerkil toplum yapısını değerlendirir ve gündelik hayatından örneklerle toplumsal cinsiyet kavramına ilişkin örnekler verir.( |
Dünyada ve Türkiye’deki kadın hareketlerinden örnekler verir ve bu olaylara ilişkin bu ders aracılığıyla geliştirdiği bakış açısıyla değerlendirmede bulunur. |
Kadına yönelik şiddeti eleştirir ve sosyolojik çözüm önerileri tasarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet tartışmalarına giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynak okuma | Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat: Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynak okuma | Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Kent Politikası | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Beden Politikaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynak okuma | Queer Kuram | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynak okuma | Erkeklik Çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynak okuma | Kadına Yönelik Şiddet ve Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynak okuma | Feminist Araştırmalar - Türkiye Feminist Hareket Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynak okuma | Genel değerlendirme ve tartışma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kolektif. (2018). Toplumsal cinsiyet. Ankara: Nika Yayın |
Donovan, Josephine. (1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık |
Connell, R.W.. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Tekeli, Şirin (1995). Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinden Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları |
Kolektif. (2009). Feminizm. Cogito. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Kolektif. (2020). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 10. İstanbul: İletişim Yayınları |
Adams. J. Carol. (2020). Ne Adam Ne Hayvan - Feminizm ve Hayvanların Savunulması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Kolektif. (2017). Çatışan Feminizmler. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2008). Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2014). Bela Bedenler. İstabul: Pinhan Yayıncılık |
Butler. J. (2020). Çözülen Cinsiyet. İstanbul: MonoKl Yayıncılık |
Connell. R. W. (2019). Erkeklikler. İstanbul: Phoenix. |
Beauvoir. S. (2019). İkinci Cinsiyet (2 Cilt). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Butler, J. (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma. İstanbul: Agora Kitaplığı |
Foucault, M. (2005). Özne ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
|
||||||
2 |
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
|
||||||
3 |
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
||||||
2 |
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
|
||||||
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
|
||||||
2 |
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
|
||||||
2 |
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
|
||||||
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |