TR EN

MEKAN SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS376 MEKAN SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; sosyal bilimlerde özellikle 1960’lardan itibaren gündeme gelen mekanın ne olduğuna ilişkin tartışmaların ışığında “kentsel mekanın” tanımını yapmak, mekan üzerine farklı yaklaşımlarla birlikte sosyal bilimlerinin mekan konusuna yaklaşımını ve farklılıklarını göstermek, mekan-birey etkileşimi üzerine öğrencinin sosyolojik bir perspektif geliştirmesini sağlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; mekanın bir kavram olarak ne demek olduğu, mekana karşı geliştirilen disiplinlerarası yaklaşımlar, sosyal bilimlerin mekana coğrafi ve mimari bakış açısından farklı olarak getirdiği betimleme, kentsel mekan, mekan – birey etkileşimi, mekan sosyolojisinde temel yaklaşımlar, fenomenolojik yaklaşım, sosyolojik ve sosyo-psikolojik yaklaşımlar, Marksist yaklaşımlar, Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması, soyut mekan ve toplumsal mekan kavramları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Mekan kavramı üzerine temel tartışma ve yaklaşımları özetler.
Mekan üzerine farklı yaklaşımlardan edindiği bilgilerle, kentsel mekan üzerine bilgisini gündelik hayatındaki deneyimlerini anlatmak için kullanır.
Mekan üzerine coğrafya, mimarlık gibi disiplinlerarası yaklaşımlar aracılığıyla, mekana sosyolojik yaklaşıma karşılaştırmalı yaklaşır.
Kendisine mekana ilişkin yaklaşımlar sorulduğunda, bu yaklaşımları femonemolojik, sosyolojik ve sosyo psikolojik, Marksist yaklaşımlar olarak kategorilere ayırır.
Lefebvre’nin kavramsallaştırmasından öğrendiği bilgiler aracılığıyla, mekan türlerini soyut ve toplumsal mekan olarak kategorilere ayırır.
Kentsel mekan ile birey arasındaki diyalektik ilişkiyi yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Mekan nedir? Mekan sosyolojisi neyi ifade etmektedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Mekana disiplinlerarası yaklaşımlar nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Sosyal bilimlerin mekana coğrafi ve mimari bakış açısından farklı olarak getirdiği betimleme nasıldır? Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Kentsel mekan nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Mekan-Birey etkileşimi nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Mekan sosyolojisinde temel yaklaşımlar nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Fenomenolojik Yaklaşım Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Sosyolojik ve Sosyo Psikolojik Yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Marksist Yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Soyut mekan ve toplumsal mekan kavramları Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Genel değerlendirme ve tartışma Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme ve tartışma Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Hubbarda, Philip. (2018). Mekan ve yer üzerine büyük düşünürler. İstanbul: Litera
Lefebvre, Henri. (2014). Mekanın üretimi. İstanbul: Sel Yayıncılık
Weyland, Petra, Öncü, Ayşe. (2005). Mekan, kültür, iktidar. İstanbul: İletişim Yayıncılık
Fearon, David. (2004). Georg Simmel: the sociology of space. CSISS Classics

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
2
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
3
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
2
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
3
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
2
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
2
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
3
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0