Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS384 | MANTIK II | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilerin Klasik mantığın devamı olan ve 20. Yüzyılda geliştirilen sembolik / modern mantığı ana hatlarıyla tanıması, önermeleri doğruluk fonksiyonu ve niceleme mantığı kuralları içerisinde denetlemesini sağlamaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; önermeler kalkülünün kuruluşu, mantıksal değişmezler, doğruluk fonksiyonu tabloları, sembolik dil, doğruluk fonksiyonu mantığında denetleme, çözümleyici çizelge kuralları, çözümleyici çizelgeyle denetleme, niceleme mantığı – temel tanımlar ve kurallar, niceleme mantığında doğruluk değeri hesabı, niceleme mantığında çözümleyici çizelgeyle denetleme, tutarlılık, geçerlilik, eşdeğerlik, sembolleştirme ve denetleme konuları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Modern mantıkta sembolik dilin önemini ve gerekliliğini açıklar. |
Doğruluk fonksiyonu mantığında önermeleri ve çıkarımları ifade eder ve çözüm çizelgesi kurarak bunların tutarlılığını, geçerliliğini, eşdeğerliliğini analiz eder. |
Modern mantıkla sembolik mantık arasındaki farkı ayırt eder. |
Niceleme mantığında önermelerin ve çıkarımların geçerliliğini denetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derse giriş, izlencenin sunumu, kaynaklar. | Anlatma – tartışma |
2 | Okuma | Mantığın temelleri. | Anlatma – tartışma |
3 | Okuma | Önermeler kalkülünün bileşenleri. | Anlatma – tartışma |
4 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğruluk tablosu yöntemi. | Anlatma – tartışma |
5 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğruluk tablosu yöntemi. | Anlatma – tartışma |
6 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğruluk tablosu yöntemi. | Anlatma – tartışma |
7 | Okuma | Ara değerlendirme | Anlatma – tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğal çıkarım. | Anlatma – tartışma |
10 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğal çıkarım. | Anlatma – tartışma |
11 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğal çıkarım. | Anlatma – tartışma |
12 | Okuma | Önermeler kalkülünde doğal çıkarım. | Anlatma – tartışma |
13 | Okuma | Yüklemler kalkülü. | Anlatma – tartışma |
14 | Okuma | Yüklemler kalkülü. | Anlatma – tartışma |
15 | Okuma | Genel değerlendirme | Anlatma – tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ayni, M.A. (2005) ‘Türk Mantıkçıları’ (sadeleştiren Naim Şahin) Türkiyat Araştırmaları Dergisi (17), Makalenin kaynağı: İstanbul Dâru’l- Fünûn-u İlahiyat Fakültesi Mecmuası (10) – 1928. |
Bingöl, A. (1993) Gelenbevî’nin Mantık Anlayışı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları |
Çüçen, K. (2012). Klasik Mantık. Sentez yay. |
Koz, İ. (2002) Modern Türk Düşüncesinde Mantık Çalışmaları, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. XLIII (1). |
Grünberg, T. (2000) Sembolik Mantık El Kitabı 1-2-3, Ankara: Metu Press. |
Grünberg, T. (1986). Mantık ve Gerçeklik. Türkiye I. Felsefe, Mantık, Bilim Tarihi Sempozyumu Bildirileri Kitapçığı. Ed. Kenan Gürsoy ve Alparslan Açıkgenç. Ülke Yayın Haber Tic. Ltd. Şti. ss.233-236. |
Grünberg, T. (2019) Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları, YKY. |
Grünberg, T. ve Onart, A. vd. (2003). Mantık Terimleri Sözlüğü. Ankara: METU Press. |
Nagel,E. ve Newman,J.R. (2008) Gödel Kanıtlaması. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi |
Öner, N. (1967) Tanzimattan Sonra Türkiye’de İlim ve Mantık Anlayışı, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları. |
Öner, N. (1974) Klasik Mantık. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları |
Özlem, D. (2017). Mantık. Notos Kitap. |
Saraç, C. (1952) ‘İslam Dünyasında Matematiğin Doğuşu ve Gelişmesi’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 1(4) |
Yıldırım, C. (1976). 100 Soruda Mantık El Kitabı. İstanbul: Gerçek Yayınevi. |
Yıldırım, C. (1999). Mantık: Doğru Düşünme Yöntemi. İstanbul: Bilgi Yayınevi. |
Yüksel, Y. (2017) Gelenekselden Moderne: Mantıkta Önermeler ve Doğruluk Değerleri, İstanbul: Ati Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
|
||||||
2 |
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
|
||||||
3 |
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
||||||
2 |
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
|
||||||
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
|
||||||
2 |
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
|
||||||
2 |
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
|
||||||
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |