TR EN

TÜRKİYE TÜRKÇESİ KÖKEN BİLİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE335 TÜRKİYE TÜRKÇESİ KÖKEN BİLİMİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bugün konuştuğumuz Türkçe, uzun ve zengin bir geçmişe sahip Türkçenin çağdaş lehçelerinden biridir. Dersin amacı öğrencilerin Türkiye Türkçesinin sözvarlığını oluşturan tarihi süreci inceleyerek, dilin kökenbilgisel özellikleri hakkında bilgi sahibi olması ve bu alanda yapılan bilimsel çalışmaları takip etme becerisi kazanmasıdır.
İçerik: Bu derste kökenbilgisinin temel kavramları ve tarihi gelişimi ele alınacaktır. Türkiye Türkçesinin kökenbilgisi üzerine güncel çalışmalar ve bulgular değerlendirilecektir. Çağdaş Türk edebiyatından örnek metinlerin sözvarlığı kökenbilgisi bağlamında değerlendirilecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kökenbilgisinin temel kavramlarını ve yöntemlerini açıklar ve uygular.
Bu alanda çalışan belli başlı araştırmacıları ve çalışmalarını sıralar.
Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin sınıflandırılmasındaki kökenbilgisel ölçütleri ayırt eder.
Türkiye Türkçesinin kökenbilgisi alanındaki güncel meselelerini açıklar ve değerlendirir.
Sözcükleri kökenbilgisi bağlamında inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kökenbilimin tanımı ve temel kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kökenbilimin tarihi gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye'de kökenbilimin tarihçesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Etimoloji yapma yolları ve etimolojide sınırlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkçenin etimolojik sözlükleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kökenbilim bağlamında Altay dil teorisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kökenbilim bağlamında tarihi Türk lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kökenbilimi bağlamında çağdaş Türk lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Genel Türkçe Sözlük tarama çalışması: Türkiye Türkçesindeki yabancı kökenli sözcükler ve bunların etimolojisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Genel Türkçe Sözlük tarama çalışması: Türkiye Türkçesindeki yabancı kökenli sözcükler ve bunların etimolojisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Genel Türkçe Sözlük tarama çalışması: Türkiye Türkçesindeki yabancı kökenli sözcükler ve bunların etimolojisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Halk etimolojisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Metin inceleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Metin inceleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karaağaç, G. (2013) Türkçenin Dil bilgisi, Akçağ Yayınları.
Korkmaz, Z. Türkiye Türkçes Grameri, TDK Yayınları.
Genel Türkçe Sözlük, TDK.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
2
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
3
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
4
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
5
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
2
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
2
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
3
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
3
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0