Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HIT424 | İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencinin medyanın toplum kesimlerini nasıl etkilediğini, toplumsal sistemin her halkasının değişim ve dönüşümünde oynadığı rolü ve etkiyi anlayıp, kavrayarak, ilgili alanda araştırma yapma becerisinin ve tartışma yetisinin ve kamu yararını önceleyen medya ürünleri üretme konusunda bir tutum geliştirmesinin sağlanması ve desteklenmesidir. |
İçerik: | Dersin içeriği; iletişim ve sosyoloji ilişkisi, medyaya kuramsal yaklaşımlar, medya ve toplumsal değişme, medya ve toplumsal hareketlilik, toplumsal bir sistem olarak medya, kültür ve medya, demokrasi siyaset ve medya, medya ve şiddet, reklam, ekonomi ve medya, toplumsal cinsiyet ve medya, insan hakları ve iletişim, yeni iletişim teknolojileri ve toplum, uluslararası iletişim ve küreselleşme, küreselleşme ve kültürel emperyalizm gibi konulardan oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinden en az 3’er tanesini listeleme |
Kitle iletişim araçlarının sosyolojik boyutunu örnek olaylar üzerinden açıklama |
İletişim sosyolojisinin temel kavramlarından en az 3’ünü açıklama |
Bir vaka çalışması üzerinden medya yapısını eleştirel teori bağlamında analiz etme |
İletişim toplumu değiştirici gücünü eleştirel yaklaşımlar bağlamında değerlendirme |
Medya, kültür, sosyoloji, eğitim vb. konuları toplumsal yapı ve aktörler arası ilişkiler bağlamında değerlendirme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İletişim ve Sosyoloji | sunum Soru-cevap ve tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medyaya kuramsal yaklaşımlar | sunum Soru-cevap ve tartışma |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya ve Toplumsal Değişme | sunum Soru-cevap ve tartışma |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya ve Toplumsal Hareketlilik | sunum Soru-cevap ve tartışma |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumsal bir sistem olarak medya | sunum Soru-cevap ve tartışma |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kültür ve medya | sunum Soru-cevap ve tartışma |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Demokrasi, siyaset ve medya | sunum Soru-cevap ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya ve Şiddet | sunum Soru-cevap ve tartışma |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklam, Ekonomi ve Medya | sunum Soru-cevap ve tartışma |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | sunum Soru-cevap ve tartışma |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnsan Hakları ve İletişim | sunum Soru-cevap ve tartışma |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yeni İletişim teknolojileri ve Toplum | sunum Soru-cevap ve tartışma |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Uluslararası iletişim ve küreselleşme | sunum Soru-cevap ve tartışma |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Küreselleşme ve kültürel emperyalizm | sunum Soru-cevap ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: Derin Yayınları |
Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayınları |
McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Adorno, T. W ve Horkheimer, M. (2016). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: KAbalcı Yayınevi |
McQuail, D. (1985). Sociology of mass communication. Annual Review of Sociology, 11(1): 93-111. |
Joel, S. ( 1995). Understanding The Media, A sociology of Mass Communication. hampton Press, Inc.Cresskill, New Jersey |
Waisbord, S. (ed.) ( 2014) Media Sociology: A Reappraisel. Polity Press, Malden/USA. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |