Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EEM407 | TELSİZ HABERLEŞME SİSTEMLERİ | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yeni nesil telsiz hücresel haberleşme planlaması ve optimizasyonunun öğrenilmesi ve sistem tasarımı. |
İçerik: | Yeni nesil hücresel haberleşme sistemlerine giriş, spektrum ve çalışma frekansları teknoloji seçimi, 2nesil, 3.nesil,WiMAX, LTE teknolojileri. Sönümleme ve yol kayıp modelleri Girişim, Ortak kanal ve komşu kanal girişim etkilerinin hesaplanması, Frekansın yeniden kullanılma teknikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İkinci nesil, üçüncü nesil, WiMAX ve LTE telsiz hücresel haberleşme sisteminin çalışmasını öğrenir. Bina içi kapsama tekniklerini öğrenir. Üçüncü nesil telsiz hücresel haberleşme sisteminin çalışmasını öğrenir. Üçüncü nesil telsiz hücresel haberleşme sisteminde hücre planlamasını ve ikinci nesil sistemlerle birlikte çalışabilirliği öğrenir. Uzun vadeli gelişim ve yakınsama tekniklerini öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Telsiz Haberleşme ve Ağlara Genel Bakış, OSI modeli, Telsiz Haberleşme sistemlerinin standardizasyonu, IEEE 802.11, IEEE 802.11ax. | - |
2 | - | Telsiz Haberleşme ve Ağlara Genel Bakış, OSI modeli, Telsiz Haberleşme sistemlerinin standardizasyonu, IEEE 802.11, IEEE 802.11ax. | - |
3 | - | 1.nesil için hücresel ağ mimarisi ve standartları, Anahtarlama Teknikleri, 2.nesil GSM ağ mimarisi ve bileşenleri, 2.nesil haberleşme sistemlerinde kanal yapısı ve çerçeve yapısı. | - |
4 | - | 2.5nesil GPRS ve 2.75nesil EDGE mimarisi ve bileşenleri, Modülasyon Teknikleri, Frekansın yeniden kullanılma teknikleri. | - |
5 | - | Mobil radyo yayılım etkileri, Sönümleme ve yol kayıp modelleri, Trafik mühendisliği. | - |
6 | - | Girişim, Ortak kanal ve komşu kanal girişim etkilerinin hesaplanması, kapsama teknikleri ve hesaplamaları, kapasitenin artırılması teknikleri. | - |
7 | - | 3.nesil WCDMA'nın mimarisi ve bileşenleri | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | WCDMA hücreleri, güç kontrolleri, aktarım, UMTS güvenliği ve mimarisi, 3.5G HSPA mimarisi ve bileşenleri, HSDPA konsepti, HSUPA konsepti. | - |
10 | - | WCDMA radyo kaynak yönetimi planlaması, Taşıyıcı servisler ve tanımlamaları. | - |
11 | - | WCDMA yukarı link ve aşağı link hesaplamaları, kapasite planlama hesaplamaları, kapsama hesaplamaları. | - |
12 | - | 4.nesil LTE'nin mimarisi ve bileşenleri. VoLTE, CSFB, OFDMA, OFDM. 5.nesil NR'nin mimarisi ve bileşenleri. | - |
13 | - | 4.nesil LTE'nin mimarisi ve bileşenleri. VoLTE, CSFB, OFDMA, OFDM. 5.nesil NR'nin mimarisi ve bileşenleri. | - |
14 | - | 4.nesil LTE'nin mimarisi ve bileşenleri. VoLTE, CSFB, OFDMA, OFDM. 5.nesil NR'nin mimarisi ve bileşenleri. | - |
15 | - | 5.nesil'de gelişen teknolojiler: MIMO, massive MIMO, SDN, mmWave. Kapasite ve spektral verim hesapları. 6.nesil için zorluklar ve açık sorunlar. | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
From GSM to LTE-Advanced Pro and 5G: An Introduction to Mobile Networks and Mobile Broadband, Fourth Edition, by Martin Sauter, John Wiley & Sons Ltd, 2021. Cellular Communications Systems in Congested Environments Resource Allocation and End-to-End Quality of Service Solutions with MATLAB, by Mo Ghorbanzadeh, Ahmed Abdelhadi, and Charles Clancy, Springer International Publishing, Switzerland, 2017. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
3 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
3 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
3 | |||||
3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
4 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 8 | 8 | 64 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 6 | 36 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 147 |
Genel Toplam | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |