| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| EEM433 |
GÜÇ ELEKTRONİĞİ DEVRE TASARIMI |
7 |
4 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Öğrencilere Güç elektroniği devre elemanlarının ve güç kontrol sistemlerini tanımak, bu devrelerin çalışma ilkesinin kavramak ve tasarımı yapmak, güç kontrol
sistemlerinde uygulamak ve öğretmektir. |
| İçerik: |
Güç Elektroniği Devre Tasarımı tanımı ve kapsamı, güç elektroniği devre elemanları
/ Yarı iletken anahtar ve anahtarlama kavramı / Doğrultucu devreler / Harmonikler
/ Tetikleme Devreleri / Alternatif Gerilim Kıyıcılar / Doğru Akım çeviriciler /
Rezonans Çeviriciler / Eviriciler / Mikroişlemci tabanlı Güç Elektroniği devreleri ile motor kontrol yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Güç yarı iletken anahtarlarını ve çalışma ilkelerini açıklar |
| Güç yarı iletkenlerinde anahtarlama kayıplarını ve verimi gerçekleştirebilir, anahtar
seçimi yapar. |
| Bir/ Üç fazlı kontrollü ve kontrolsüz doğrultucu devrelerini tasarlayarak
gerçekleştirir |
| Güç elektroniği çeviricileri için PWM işaretleri üretir, test eder |
| Doğru akım çevirici modellerini farklı güçlerde tasarlayarak gerçekleştirir |
| Alternatif akım çeviricilerini tasarlayarak, motor kontrol devrelerinde uygular. |
| Bir fazlı ve Üç fazlı evirici tasarımını gerçekleştirir |
| Güç yarı iletkenleri için koruma ve sürücü devre tasarlar |
| Mikroişlemci tabanlı güç elektroniği devre uygulaması gerçekleştirebilir. |
| Güç elektroniği devrelerinin benzetimi ile analizini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Güç Elektroniği Devre Tasarımı tanımı ve kapsamı |
- |
| 2 |
- |
Güç Elektroniği devrelerinde verim analizi, anahtarlama stratejisi, yarı iletken
anahtarlar;diyod, güç transistörü, tristör, triyak, mosfet, IGBT. |
- |
| 3 |
- |
Bir fazlı doğrultucu devreler ve R-L yük uygulamaları. üç fazlı doğrultucu devreler ve çıkış gerilimi regülasyonu. |
- |
| 4 |
- |
Harmonikler ve sistem üzerine etkileri. |
- |
| 5 |
- |
Tristör- Triyak tetikleme devreleri ve tetikleme devre elemanları; PUT,
DIYAK,UJT ve osilatörleri. |
- |
| 6 |
- |
Tetikleme devresi-güç sistemi yalıtım devreleri, söndürme ve koruma devreleri, |
- |
| 7 |
- |
Alternatif Gerilim Kıyıcılar ve açık-kapalı güç denetimi, faz denetimli güç devresi |
- |
| 8 |
- |
DC Çeviriciler; Azaltan Tip DC Çevirici Tasarımı ve gerçeklemesi |
- |
| 9 |
- |
DC Güç Kaynakları ve Geri beslemeli Transformatörlü Doğru Gerilim Çeviriciler. Rezonans tip çeviriciler ve endüstriyel uygulamaları |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Eviriciler; Bir fazlı kara dalga eviriciler, Yarım Köprü Eviriciler |
- |
| 12 |
- |
Tam köprü bir fazlı eviriciler, Üç fazlı eviriciler |
- |
| 13 |
- |
Eviricilerde modülasyon yöntemleri, Darbe genişlik ve sinüs modülasyonlu eviriciler. |
- |
| 14 |
- |
AC elektrik makinelerinin hız-moment kontrol uygulamaları, mikroişlemci tabanlı güç kontrol sistemleri |
- |
| 15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
2 |
8 |
16 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
5 |
5 |
25 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
| Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
| TOPLAM |
42 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|