Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK311 |
TERMODİNAMİK |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi HAYDAR İZZETTİN KEPEKÇİ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere enerji dönüşümlerinin temel ilkelerini ve terminolojisini öğretmek, Mühendislik sistemlerinin ısıl tasarım temellerini göstermek,
Öğrencilerin bu alanda çözümleme (analiz), uygulama ve iletişim kurma becerilerini geliştirmek. |
İçerik: |
Saf madde ve özellikleri. Mükemmel ve gerçek gazlar. Enerji, ısı, iş. Enerjinin korunumu, kapalı ve açık sistemlere uygulanması. Isı makinesi. Termodinamiğin ikinci yasası. Carnot ilkeleri. Clausius eşitsizliği, entropi. Entropinin artışı ilkesi. Ekserji, ikinci yasa çözümlemesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Enerji dönüşümlerinin temel ilkelerini ve terminolojisini kullanır. |
Mühendislik sistemlerinin ısıl tasarımlarını yapar. |
Bu alanda çözümleme (analiz), uygulama ve iletişim kurar. |
Termodinamik yasalarını ilgili alanlarda uygular. |
Herhangi bir termodinamik problemde sistem seçimi yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Termodinamiğin Temel Kavramları, boyutlar ve birimler |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Sistemlerin Özellikleri, denge ve hal değişimi |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Saf Maddenin Özellikleri |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Faz değiştiren maddelerin özelik diyagramları |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Termodinamiğin Birinci Yasası: Kapalı Sistemler, ısı ve iş |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
İç enerji, entalpi ve ideal gazların özgül ısıları |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Termodinamiğin Birinci Yasası: Kontrol hacmi |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Termodinamiğin İkinci Yasası, termal enerji ısı motorları |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Soğutma makineleri ve ısı makineleri |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Reverzibl ve irreversibl Prosesler |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Entropi ve TdS eşitliği |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Entropi değişimi ve ideal gazlar |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Kompresörler ve kompresör işinin minimize edilmesi |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Kapalı sistemlerin İkinci Yasa Analizi |
Yüz yüze anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Thermodynamics: An Engineering Approach, Y.A. Çengel and M.A. Boles |
“Fundamentals of Thermodynamics”, International Student Version, 7th Edition, John Wiley & Sons, INC., 2009. - Borgnakke C., Sonntag R.E, |
McGraw-Hill, 1994. 2. Van Wylen, G., Sonntag, R.,Borgnakke, C., Fundamentals of Classical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Inc., 1994. |
Fundamentals of Engineering Thermodynamics, M.T. Moran and H.N. Shapiro |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
2 |
8 |
16 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
18 |
18 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
3 |
1 |
3 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
1 |
3 |
TOPLAM |
54 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|