Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK318 |
HİDROLİK VE PNÖMATİK SİSTEMLER |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi SAFAR POURABBAS |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hidrolik ve pnömatik kontrol sistem elemanlarının davranışlarını ve temel karakteristiklerini öğretme, Hidrolik ve pnömatik Kontrol sistemlerini ayırt etme ve matematik modelini oluşturma becerisi kazandırmak, Hidrolik ve pnömatik Kontrol uygulamaları hakkında bilgilendirmek |
İçerik: |
Hidrolik sistemlerin ve devre elemanlarının hareket denklemleri ve karakteristikleri. Emniyet valfi, Akümülatör ve Yük Boşaltma Valfi, Diferansiyel basınç ayar valfi, Kısma valfi. Üç yollu ve dört yollu kuvvetlendiriciler.Pnömatik sistemler: güç sağlayıcıları, meme- levha kuvvetlendiricileri, İki kademeli pnömatik kuvvetlendiriciler. Pnömatik devrelerin tasarımı. Pnömatik kontroller. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hidrolik ve Pnömatik sistemler hakkında genel bilgi kazanır. |
Emniyet valfi, Akümülatör ve Yük Boşaltma Valfi, Diferansiyel basınç ayar valfi, Kısma valfi gibi valfleri tanıma ve denklemlerini çıkarabilme becerisi kazanır. |
Üç yollu ve dört yollu kuvvetlendiricilerin hareket denklemlerini çıkarır. |
Hidrolik ve Pnömatik eleman ve devrelerin hareket denklemlerinin ve karakteristiklerinin çıkartılması becerisini kazanır |
Pnömatik kontrol devresi (P, PI, PD, PID) tasarlama becerisi kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Hidrolik ve Pnömatik a Giriş |
Uygulama destekli düz anlatım |
2 |
- |
Hidrolik Tesislerinde Enerji Dönüşümü, Akış şekilleri ve Kumanda Derelerinin Yapısı |
Uygulama destekli düz anlatım |
3 |
- |
Hidrolik Kumanda Devre Elemanları |
Uygulama destekli düz anlatım |
4 |
- |
Hidrolik Silindirler ve Kuvvet Hesaplaması |
Uygulama destekli düz anlatım |
5 |
- |
Hidrolik Valfler |
Uygulama destekli düz anlatım |
6 |
- |
Elektro Hidrolik |
Uygulama destekli düz anlatım |
7 |
- |
Hidrolik Devrelerin Tasarımı ve Belli Kullanımlara Özel ve Uygun Devreler |
Uygulama destekli düz anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Pnömatik de Fiziksel Bilgiler ve Basınçlı Hava Üretimi |
Uygulama destekli düz anlatım |
10 |
- |
Şartlandırıcılar ve İş Elemanları |
Uygulama destekli düz anlatım |
11 |
- |
Yönlendirme Valfler |
Uygulama destekli düz anlatım |
12 |
- |
Hareket ve Kumanda |
Uygulama destekli düz anlatım |
13 |
- |
İşlemciler |
Uygulama destekli düz anlatım |
14 |
- |
Akış Kontrolü, Basınç ve Özel Valfler |
Uygulama destekli düz anlatım |
15 |
- |
Pnömatik Devrelerin tasarımı ve Kaç Silindirli Devreler |
Uygulama destekli düz anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Automatic Control Engineering- Francis H. Raven-McGraw Hill 1988 |
Automatic Control Engineering- Francis H. Raven-McGraw Hill 1988 |
FESTO Temel ve Orta Seviye Hidrolik ve Pnömatic Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
0 |
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|