Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK324 |
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM |
5 |
5 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bilgisayar Destekli Tasarım araçlarını kullanarak, mühendislik çiziminin temellerini anlama ve uygulama, Montaj çizimleri hazırlama, Boyutlandırma ve toleranslandırma, Makine elemanlarının çizimleri, Mühendislik çizimlerini okuma, 3B parça modelleme, 3B montaj simülasyon ve analiz kabiliyetlerinin kazandırılması. |
İçerik: |
Tasarım ve tasarım süreçleri, bilgisayar destekli tasarımda kullanılan bilgisayar sistemleri ve CAD yazılımları, CAD yazılımı ile katı model oluşturma, teknik resim dosyası oluşturma, ölçülendirme, kesit alma, montaj oluşturma ve simülasyon konuları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Tasarım tanımını, temel tasarım ilkelerini ve tasarım süreçlerini bilir. |
Tasarımda kullanılacak temel bilgisayar ekipmanlarını, CAD ve CAM kavramlarını ve yaygın bilgisayar yazılımlarını bilir. |
CAD yazılımını kullanarak 2B çiizimler yapabilir. |
CAD yazılımı ile katı model oluşturma yöntemlerini kullanır. |
Katı modelden yararlanarak teknik çizim dosyası oluşturabilir, kesit alabilir, ölçülendirme yapabilir. |
Montaj dosyası oluşturabilir, simülasyon ve analiz yapabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş (Tasarım, Tasarım Süreçleri, Bilgisayar Sistemleri, CAD Yazılımları) |
Anlatım |
2 |
- |
CAD yazılımı ile katı model oluşturmaya giriş. 2B çizim dosyası. |
Anlatım-Uygulama |
3 |
- |
Ekstrüzyon ile katı oluşturma, kesme. |
Anlatım-Uygulama |
4 |
- |
Döndürerek katı oluşturma, kesme. |
Anlatım-Uygulama |
5 |
- |
Süpürerek ve Loft ile katı oluşturma, kesme. |
Anlatım-Uygulama |
6 |
- |
Feder, Köşe Yuvarlama, Pah işlemleri. |
Anlatım-Uygulama |
7 |
- |
Teknik Resim Dosyası oluşturma. |
Anlatım-Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ölçülendirme, kesit alma. |
Anlatım-Uygulama |
10 |
- |
2B çizim dosyası ve diğer katı oluşturma yöntemleri. |
Anlatım-Uygulama |
11 |
- |
Kabuk oluşturma, levha-saç tasarımları. |
Anlatım-Uygulama |
12 |
- |
Unsur çoğaltma, aynalama. |
Anlatım-Uygulama |
13 |
- |
Montaj oluşturma. |
Anlatım-Uygulama |
14 |
- |
Montaj özellikleri ve ilişkileri. |
Anlatım-Uygulama |
15 |
- |
Simülasyon ve Analiz. |
Anlatım-Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Solidworks 2017, Ali Naci BIÇAKCI, KODLAB Yayınları, İstanbul, Eylül 2017 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
1 |
40 |
40 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
47 |
0 |
150 |
|
Genel Toplam |
150 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|