| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| MIM309 | MİMARİ TASARIM III | 5 | 8 | 4 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL YILDIZ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Atölyenin amacı, öğrencilerin ‘mekan-çevre-yer’’le ilgili temel tasarım problemlerini keşfetme, anlama, çözümleme becerilerini geliştirmektir. Bu bağlamda, atölyede mimarlık disiplini ile ilişkili olarak “farklılık, kimlik, yer” kavramları açılımlanır. |
| İçerik: | Öğrenciler tasarım problemlerinin temel mimari kavramlarını var olan modelleri yeniden okuyarak anlar ve bilgisayar destekli sunum ve modellerle fikirlerini, önerilerini ifade eder, sunar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Farklı ölçekleri kapsayan mimari tasarıma her ölçekte hakim olur |
| Tasarım stratejilerinin farklı yaklaşımlarını yorumlar. |
| Tasarım stratejilerini ilişkilendirirken çevresel faktörleri manipüle ederek uygun mimari düşünce ve ölçeği çözümler, |
| Sürdürülebilirlik, mekansal kalite, strüktür ve servisleri anlamaya yönelik teknik stratejileri sorgular, |
| Bireysel çalışmalarını eleştiriler doğrultusunda geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Öğrencilerde olumlu izlenim oluşturma,ders konularına ait hazırlık çalısması | Giriş; atölye tasarım metodu tartışılır, Uygulama: Arazi gözlemlenir, verilerin düzenlenir, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 2 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; kentsel topoğrafya kavramı, topoğrafyanın ifade edildiği sistemler ve çözümler yorumlanır, örnekler karşılaştırılır, Uygulama; proje alanına ait kentsel topoğrafyanın iki ve üç boyutlu geometrik olarak temsili ve topoğrafyanın yatay ve düşey kesitleri hazırlanır, Alan analizleri; Ulaşım ilişkileri; Oto yollar, nehir yolları, yaya yolları. Eko sistemler; Rüzgar koridorları, Güneş saati, bitki örtüsü, su potansiyeli. Doğal sınırlar; Su ve yeşil alan sınırları, inşa edilmiş çevre ve yol sınırları. Manzara noktaları, başlıklarında hazırlanır. | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 3 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; tasarımı etkileyen kentsel, çevresel ve yasal parametreler tanımlanır, Uygulama; proje alanının çevresel, yasal ve eko-sisteme ait parametreleri araştırılır, diyagram ögeleri (yaya, trafik, yağmur suyu, ve atıkların akışları) ayrılır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 4 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; tasarımda bölge, yer kavramı ve bağlamcı yaklaşımlar belirlenir, Uygulama; yer-e ait program sorgulanır, zıtlık ve uyumlar belirlenir, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 5 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; Programdan ön tasarıma geçiş metodları incelenir, Uygulama; Program unsurlarının üzerinde yer alacağı iki ve üç boyutlu soyut düzlemler tasarlanır ve sistemsel olasılıklar sorgulanır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 6 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; Topoğrafya ve program arasındaki uyum ve zıtlıkların oluşturduğu potansiyellerin tasarıma etkileri değerlendirilir, Uygulama; Soyut programatik düzlem ile topoğrafya arasındaki uyum/zıtlık ilişkisi sentezlenir, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 7 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Uygulama; Proje önerilerinin 1/1000 ve 1/500 ölçekte ön teslimi; öneri projenin strüktür sistemini, çevre ile ilgili diyaloglar, çevresel parametrelere getirilen çözümleri, akışları (yaya-araba ve atık akışları) gösterir diyagramlar ve 1/500 ölçekte vaziyet planı, yatay ve düşey kesitler hazırlanır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 8 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Uygulama; Proje önerilerinin 1/1000 ve 1/500 ölçekte ön teslimi; öneri projenin strüktür sistemini, çevre ile ilgili diyaloglar, çevresel parametrelere getirilen çözümleri, akışları (yaya-araba ve atık akışları) gösterir diyagramlar ve 1/500 ölçekte vaziyet planı, yatay ve düşey kesitler hazırlanır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 9 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; mimari tasarımda sürdürülebilir ve esnek proje örnekleri eleştirilir, Uygulama; Jüri; 1/1000-1/500 ölçekte öneri proje ve diyagramlar eleştirilir, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; mimari tasarımda sürdürülebilir ve esnek proje örnekleri eleştirilir, Uygulama; Jüri; 1/1000-1/500 ölçekte öneri proje ve diyagramlar eleştirilir, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 12 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; mimarlıkta yatay bitiş elemanlarının tasarımsal özellikleri ve iklimsel verilere karşı duyarlılıkları incelenir, Uygulama; öneri projenin yatay bitiş elemanları tasarlanır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 13 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; mimarlıkta düşey bitiş elemanlarının tasarımsal sorunları ve iklimsel verilere göre duyarlılıkları incelenir, Uygulama; öneri projenin düşey bitiş elemanları tasarlanır, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 14 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; tasarımda sunuş teknikleri örneklenir. Uygulama; mimari proje önerilerinde sunuş tekniklerinin uygulanması ve 1/200 ölçekte mimari proje önerilerinin ön teslimi, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 15 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Teori; tasarımda sunuş teknikleri örneklenir. Uygulama; mimari proje önerilerinde sunuş tekniklerinin uygulanması ve 1/200 ölçekte mimari proje önerilerinin ön teslimi, | Slayt Sunumu Anlatım-Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Tasarım konulu yerli ve yabancı kitaplar, |
| Proje konusuna ilişkin yerli ve yabancı kitaplar |
| Proje konusu kapsamında gerçekleştirilmiş projelerle ilgili yayınlar |
| Mimarlık ve mimarlık ile ilişkili alanlara ait tüm basılı veya sayısal kitaplar ve süreli yayınlar (periyodikler) |
| Yönetmelik ve Standartlar |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 100 | Proje Teslim Edilmesi (Sınav Yapılmaz) | |
| TOPLAM | 1 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
2 | |||||
| 2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 | |||||
| 3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
3 | |||||
| 2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
3 | |||||
| 2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
2 | |||||
| 3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
4 | |||||
| 4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
2 | |||||
| 2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 8 | 112 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 32 | 0 | 204 |
| Genel Toplam | 204 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |