TR EN

MİMARLIK TARİHİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIM223 MİMARLIK TARİHİ I 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR TÜRKOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Tarih öncesi dönemden başlayarak 17.-18. yüzyıllar arasına geçen süreçte sosyal ve kültürel ortamda yaşanan değişimlerin mimarlık ortamına yansımaları tespit edilmesi hedeflenmiştir. Söz konusu zaman aralığı Hristiyanlık dinin ortaya çıktığı devir sonrasında Avrupa merkezli ortaya çıkan mimari üslupların tanıtılması amaçlanmıştır. Ders kapsamında incelenen mimarlık ürünlerinin tarihi dönemlerde değişen mimari özellikleri ve bunlardaki çeşitlilikler ortaya konmaya çalışılacaktır. Tek bir yapı üzerinden yapılan incelemelerin kentsel ölçek kapsamında gösterdiği farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir
İçerik: Tarih öncesi ilk yapılar ve yerleşim merkezleri anlatılacaktır. Antik dönem Mezopotamya, Mısır, Pers, Minos, Miken, Etrüsk, Roma Pers, Yunan, Roma mimarisi tanıtılacaktır. Hristiyanlığın ortaya çıkışı sonrası Erken Hristiyanlık Dönemi, Romanesk, Karolenj ve Otto dönemi mimarlık anlayışları anlatılacaktır. Avrupa ve çevresinde inkişaf eden Gotik, Rönesans, Barok ve Rokoko mimarisi izah edilecektir. Ders sürecinde anlatılan dönemlerde mimarlığının oluşumunda bölgede var olan siyasal, kültürel ve ekonomik alandaki değişimler yapı türleri üzerinden değerlendirilecektir. Dönem yapılarının şehirlerin sosyal hayatına etkileri tartışılarak belirlenmeye çalışılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tarih öncesi dönemden başlayarak Ortaçağ Avrupası ve çevre coğrafyasındaki dönemi yapılarının mimari özelliklerini tanımlayabilir.
Tarih öncesi devirden başlayarak Ortaçağ dönemine kadar olan süreçteki mimarlık anlayışındaki değişimleri yapı türleri üzerinden kavrayabilirler.
Tarih öncesi dönemden başlayarak Barok ve Rokoko dönemine kadar geçen devri kapsayan dönemin mimarlık disiplini üzerine yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında ilgi sahibi olurlar.
İnsanoğlunun ilk inşa ettiği yapı türlerinin 17. ve 18. yüzyıllar arasındaki devre gelinceye kadar olan zaman aralığındaki mimari özelliklerindeki değişimleri tespit edebilirler.
Uygarlıklar tarihindeki siyasi ve kültürel değişimlerin mimarlık ortamına yansımalarını değerlendirebilirler, dönemlerin mimari terminolojisiyle ilgili bilgi sahibi olurlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Ders tanıtımı, ders tanımları sözlü anlatım
2 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Tarihöncesi dönem, ilk yapılar, Göbeklitepe sözlü anlatım
3 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Neolitik'ten Tunç Çağına kadar Anadolu mimarisi sözlü anlatım
4 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Hitit Mimarisi sözlü anlatım
5 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Mezopotamya Mimarisi sözlü anlatım
6 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Mısır Mimarisi sözlü anlatım
7 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Ders tekrarı sözlü anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Miken ve Minos Mimarisi sözlü anlatım
10 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Antik Yunan Mimarisi sözlü anlatım
11 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Roma Dönemi Mimarisi sözlü anlatım
12 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Bizans Dönemi Mimarisi sözlü anlatım
13 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması İstanbul'da Bizans Dönemi Mimarisi sözlü anlatım
14 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Ortaçağ Mimarisi sözlü anlatım
15 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Ders Tekrarı sözlü anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000.
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975
Akdeniz, M. Gül. Tarih öncesi ve ilk çağ mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2016
Ching, Frank; Jarzombek, Mark; Prakash, Vikramaditya, A Global History of Architecture. TPB, 2008.
Mutlu, B., Mimarlık Tarihi. Ders notları I. Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları, İstanbul 2001.
Thorpe, Martin, Roma Mimarlığı, Homer Kitabevi , İstanbul,2002.
Kostof, S. ,A history of architecture: settings and rituals. New York: Oxford, 1995
Trachtenberg , M. & Hyman, Isabelle. , Architecture, from prehistory to postmodernity (2nd ed), 2002.
Fletcher, Sir B., History of Architecture, UK,1996.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
2
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
2
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
2
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
4
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
2
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0