TR EN

HABERLEŞME SİSTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM304 HABERLEŞME SİSTEMLERİ 8 5 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TARIK ÇAKAR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Derste öğrencilere, Elektronik haberleşmede kipleme ve kipçözme kavramlarını anlamak, Temel analog haberleşme sistemlerinin yapılarını, Haberleşmede gürültü kavramını, matematiksel temsilini ve gürültünün analog haberleşme sistemlerine etkisini anlamak, sayısal kipleme, eklenir beyaz Gauss gürültülü kanallarda alıcılar ve hata olasılığı, darbe biçimlendirme ve bant kısıtlı kanallarda haberleşmenin sınırları konularını öğrenmeleri amaçlanır.
İçerik: Giriş ve Temel Kavramlar, İşaretler ve Doğrusal Sistemler, Temel Kavramlar, İşaretler ve Doğrusal Sistemler, Fourier Analizi, Genlik Modülasyonu, Açı Modülasyonu, Analog İletişim Sistemleri Üzerinde Gürültünün Etkisi, Eklemeli Beyaz Gauss Gürültülü Temel Bant Kanalda Sayısal Modülasyon

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Haberlesme sistemleri hakkinda temele kavramlari (isaret gurultu, distorsyon, haberlesme kanali vb)
Genlik modülasyonunu kavramak,
Tek yan bant modülasyonunu kavramak,
Frekans ve faz modülasyonunu kavramak,
Gürültünün genlik ve açı modülasyonlu sistemler üzerindeki etkilerini kavramak
sayisal haberlesme sistemleri hakkinda genel bilgi  sahibi olmak

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Antenlerin temelleri. Hertz dipolü ve doğrusal dipol antenden ışıma. -
2 - Temel anten parametreleri; kazanç, direktivite, ışıma örüntüsü, polarizasyon, etkin alma alanı ve etkin uzunluk. Empedans ve polarizasyon uyumu. Friis iletim formülü. -
3 - Alıcı gürültüsü ve iletişim bağı bütçesi. (Ardışık elemanların) eşdeğer gürültü katsayısı ve eşdeğer gürültü sıcaklığı. Anten gürültü sıcaklığı. Alıcı S/G oranı. -
4 - Gezgin iletişimde kanal modellenmesi. Dalga yayılmasını etkileyen etmenler; serbest uzay kaybı, yansıma, kırınım, troposferde kırılma, oluk etkisi, atmosfer gürültüsü. Serbest uzay ve görüş içi dalga yayılımı. Fresnel bölgeleri. Bıçak kenarı kırınımı -
5 - Yeryüzünden yansıma ve saçılma. Düz ve küresel yerküre üzerinde dalga yayılması. Yüzey engebesi. Troposferde yayılma. Çok yollu yayılmaya giriş. Açık ortamda dalga yayılmasının modellenmesi; Hata ve COST 231 modelleri. -
6 - Kapalı ortamda yayılmanın modellenmesi; binalara sinyal girimi. Karasal bağlarda atmosferin etkileri; sinyal zayıflaması, gürültü ve bozulmanın etkileri. Dalgaların atmosferde yutulması. Yağmur zayıflatması. Anten gürültüsü. -
7 - Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması. -
8 - ARA SINAV -
9 - Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması. -
10 - Frekansın tekrar kullanımı, petek büyüklüğü, aktarım (handover), eş-kanal girişimi, hücre-sektörlemesi, hücre bölünmesi, anten eğiltmesi (tilt). -
11 - Uyarlanır antenler; anahtarlamalı huzme ve uyarlanır huzme oluşturma. Eş-kanal girişiminin ve kapsama alanının istatistiksel analizi. -
12 - Trafik hesaplamaları: Erlang-B ve Erlang-C formülleri. Hücre kapasitesi. -
13 - 3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA); gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi. -
14 - Genel sınava hazırlık -
15 - Genel sınava hazırlık -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
2
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
2
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
3
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
2
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
2
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
2
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 4 12
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 2 14
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0