Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM304 |
HABERLEŞME SİSTEMLERİ |
8 |
5 |
4 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Derste öğrencilere, Elektronik haberleşmede kipleme ve kipçözme kavramlarını anlamak, Temel analog haberleşme sistemlerinin yapılarını, Haberleşmede gürültü kavramını, matematiksel temsilini ve gürültünün analog haberleşme sistemlerine etkisini anlamak, sayısal kipleme, eklenir beyaz Gauss gürültülü kanallarda alıcılar ve hata olasılığı, darbe biçimlendirme ve bant kısıtlı kanallarda haberleşmenin sınırları konularını öğrenmeleri amaçlanır. |
İçerik: |
Giriş ve Temel Kavramlar, İşaretler ve Doğrusal Sistemler, Temel Kavramlar, İşaretler ve Doğrusal Sistemler, Fourier Analizi, Genlik Modülasyonu, Açı Modülasyonu, Analog İletişim Sistemleri Üzerinde Gürültünün Etkisi, Eklemeli Beyaz Gauss Gürültülü Temel Bant Kanalda Sayısal Modülasyon |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Haberlesme sistemleri hakkinda temele kavramlari (isaret gurultu, distorsyon, haberlesme kanali vb) |
Genlik modülasyonunu kavramak, |
Tek yan bant modülasyonunu kavramak, |
Frekans ve faz modülasyonunu kavramak, |
Gürültünün genlik ve açı modülasyonlu sistemler üzerindeki etkilerini kavramak |
sayisal haberlesme sistemleri hakkinda genel bilgi sahibi olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Antenlerin temelleri. Hertz dipolü ve doğrusal dipol antenden ışıma. |
- |
2 |
- |
Temel anten parametreleri; kazanç, direktivite, ışıma örüntüsü, polarizasyon, etkin alma alanı ve etkin uzunluk. Empedans ve polarizasyon uyumu. Friis iletim formülü. |
- |
3 |
- |
Alıcı gürültüsü ve iletişim bağı bütçesi. (Ardışık elemanların) eşdeğer gürültü katsayısı ve eşdeğer gürültü sıcaklığı. Anten gürültü sıcaklığı. Alıcı S/G oranı. |
- |
4 |
- |
Gezgin iletişimde kanal modellenmesi. Dalga yayılmasını etkileyen etmenler; serbest uzay kaybı, yansıma, kırınım, troposferde kırılma, oluk etkisi, atmosfer gürültüsü. Serbest uzay ve görüş içi dalga yayılımı. Fresnel bölgeleri. Bıçak kenarı kırınımı |
- |
5 |
- |
Yeryüzünden yansıma ve saçılma. Düz ve küresel yerküre üzerinde dalga yayılması. Yüzey engebesi. Troposferde yayılma. Çok yollu yayılmaya giriş. Açık ortamda dalga yayılmasının modellenmesi; Hata ve COST 231 modelleri. |
- |
6 |
- |
Kapalı ortamda yayılmanın modellenmesi; binalara sinyal girimi. Karasal bağlarda atmosferin etkileri; sinyal zayıflaması, gürültü ve bozulmanın etkileri. Dalgaların atmosferde yutulması. Yağmur zayıflatması. Anten gürültüsü. |
- |
7 |
- |
Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması. |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması. |
- |
10 |
- |
Frekansın tekrar kullanımı, petek büyüklüğü, aktarım (handover), eş-kanal girişimi, hücre-sektörlemesi, hücre bölünmesi, anten eğiltmesi (tilt). |
- |
11 |
- |
Uyarlanır antenler; anahtarlamalı huzme ve uyarlanır huzme oluşturma. Eş-kanal girişiminin ve kapsama alanının istatistiksel analizi. |
- |
12 |
- |
Trafik hesaplamaları: Erlang-B ve Erlang-C formülleri. Hücre kapasitesi. |
- |
13 |
- |
3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA); gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi. |
- |
14 |
- |
Genel sınava hazırlık |
- |
15 |
- |
Genel sınava hazırlık |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
3 |
4 |
12 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
7 |
2 |
14 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
47 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|