Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END345 |
ÇİZELGELEME |
5 |
3 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere çizelgeleme sürecini, endüstride karşılaşılan farklı çizelgeleme problemlerini tanıtmak, çizelgeleme problemlerinin çözümünde kullanılan yöntemleri kullanma becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Çizelgeleme Kavramı, Üretim Programlamanın Amaçları, Çizelgelemede Performans
Ölçütleri, Çeşitli Üretim Sistemleri İçin Üretimin Programlanması, Robotlama ve İşe
Başlama Kuralları, Üretimde Sıralama, Yükleme ve Programlama, GANTT Şemaları, Meta
Sezgisel Algoritmalar (Tabu Arama, Genetik, Karınca Kolonileri vb), Makine Sıralama ve
Yüklenmesi İçin Sezgisel Yöntemler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Çizelgeleme aktivitesinin ne olduğunu tarif eder. |
Bir çizelge için performans kriter/kriterlerini tanımlar. |
Gerçek hayat koşullarında etkin ana üretim planlama ve atölye çizelgelemesi süreçleri için problemleri tespit eder. |
İlgili problemlerin çözümüne yönelik uygun teknik araçları uygular. |
Atölye seviyesi çizelgeleme sürecini iyileştirmek için pratik modeller geliştirir. |
Farklı tipte üretim tezgahları içeren problemler için uygun modelleri kullanarak sonuca ulaşır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Çizelgelemeye giriş, çizelgeleme problemlerin sınıflandırılması, genel kavramlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Rotalama, iş yükleme |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Tek makina çizelgeleme problemleri, GANTT Şeması |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Paralel makina çizelgeleme I |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Paralel makina çizelgeleme II |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Akış tipi sistemlerin çizelgelenmesi I |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Akış tipi sistemlerin çizelgelenmesi II |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Atölye/açık atölye çizelgeleme I |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Atölye/açık atölye çizelgeleme II |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Esnek üretim sistemleri çizelgeleme |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Bilgisayar destekli çizelgeleme teknikleri I |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Bilgisayar destekli çizelgeleme teknikleri II |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Stokastik Çizelgeleme |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Gerçek hayat uygulamaları |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Alharkan M. I., Algorithms For Sequencing and Scheduling, I.E. Dept., King Saud Uni.,
Riyadh, Saudi Arabia |
İş Sıralama ve Çizelgeleme Ders Notları, Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL, Yıldız Teknik
Üniversitesi. |
Üretim Planlama ve Kontrol, Prof. Dr. Mehmet Tanyaş ve Yrd. Doç. Dr. Murat Baskak,
İrfan Yayımcılık, 2012 |
Principles of Sequencing and Scheduling, Baker, K.R. ve Trietsch, D., John Wiley & Sons,
2009 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
1 |
30 |
30 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
151 |
|
Genel Toplam |
151 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|