| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| GDP153 | GIDA KİMYASI VE BİYOKİMYASI | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EDA ŞENSU DEMİR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EDA ŞENSU DEMİR |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı; Gıdaların bileşenleri ve bileşenlerde oluşan biyokimyasal değişmeleri kapsayan bilgiyi kazandırmaktır. |
| İçerik: | BU dersin içeriği; Gıdaların bileşimi, Karbonhidratlar, Lipidler, Proteinler, Su, Mineral Maddeler, Vitaminler, Enzimler, Alkoller, Alkoloidler, Gıda katkı maddeleri Aroma maddeleri, Gıdalarda doğal olarak bulunan toksik maddelerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Karbonhidratlar, lipitler, proteinler, vitaminler, mineraller ve suyunm kimyasal yapılarını tanımak; oluşan değişimleri ve biyokimyasal işlevlerini öğrenmek; Gıdalarda doğal olarak bulunan toksik maddeleri tanımak, gıda kontaminantlarını tanımak ve sağlık açısından önemlerini kavramak; gıda endüstrisinde kullanılan enzimleri tanımak ve işlevlerini öğrenmek, nanoteknoloji ile ilgili bilgi sahibi olmak. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Su | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür araştırması | Su, karbonhidratlar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür araştırması | Karbonhidratlar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Literatür araştırması | Karbonhidratlar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Literatür araştırması | Proteinler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Literatür araştırması | Proteinler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Literatür araştırması | Proteinler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Literatür araştırması | Lipitler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 9 | Literatür araştırması | Lipitler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür araştırması | Lipitler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Literatür araştırması | Lipitler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Literatür araştırması | Vitamin, Mineral | Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Literatür araştırması | Enzimler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Literatür araştırması | Toksik maddeler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Demirci, M., & Alparslan, M. (1994). Gıda kimyası. Trakya Üniversitesi Tekirdağ Ziraat Fakültesi. |
| Keskin, H. (1975). Gıda kimyası. İstanbul Üniv Yay, (1980), 1046. |
| Saldamlı, İ. (2007). Gıda kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. |
| Finley, J. W., Hurst, W. J., & Lee, C. Y. (2018). Principles of food chemistry. Springer. |
| Damodaran, S., & Parkin, K. L. (2017). Fennema’s food chemistry. CRC press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda üretim yöntemlerini kavrayarak bu bilgilerini üretimde kullanabilir.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda ürünleri, bileşimleri ve katkı maddeleri ile ilgili bilgi sahibi olarak bu bilgileri üretimde kullanabilir.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda laboratuvar bilgisi ile elde ettiği sonuçları üretimde ve kalite kontrolde değerlendirebilir.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda üretimi ve laboratuvarında yönetmelik ve mevzutların gereği olan koşulları sağlayarak risk oluşturan noktaları tespit edebilir.
|
5 | |||||
| 5 |
Gıda ürün işlemede çağın getirdiği yenilikleri takip ederek Ar-Ge çalışmalarına katılabilir.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda işletme ve laboratuvar iş akışını bilgisayar sisteminde takip edebilecek düzeyde bilgisayar kullanabilir.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda teknolojisindeki literatürü takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
|
4 | |||||
| 3 |
Gıda sektöründe önemli olan mikrobiyal ve kimyasal analizleri uygulayarak bir gıdanın insan sağlığı açısından risk oluştuşturup oluşmadığını tespit edebilir.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda üretim, depolama, satış alanlarında üretim ve personel kaynaklı hijyen ve sanitasyon koşulları işe iş güvenliği koşullarını sağlayabilir.
|
5 | |||||
| 5 |
Gıda mikrobiyolojik ve kimyasal analizlerle ilgili kuramsal bilgilerini deneysel araştırmalarla yorumlayabilir.
|
5 | |||||
| 6 |
Gıda alanında, genel ahlaki ve mesleki etik değerleri benimsemiştir
|
4 | |||||
| 7 |
Gıda alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterebilir.
|
4 | |||||
| 8 |
Gıda üretimi ve yönetimi alanlarında uygun olmayan durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterebilir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda teknolojilleri ve güvenliği ilgili araştırmalar yaparak elde ettiği verileri tanımlayıp çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda üretimi ve gıda güvenliği alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda Teknolojisi alanında güncel teknikleri ve araçları ek teknik eğitim alarak kullanır.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda Teknolojisi Laboratuvarlarında deney yaparak verileri toplar ve sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
Gıda alanındaki gelişmeleri takip edebilmek için bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde yararlanır.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir gıda işletmesindeki riskleri belirleyerek önlemler alır.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda laboratuvardaki temel laboratuvar cihazlarını kullanır.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda üretimi, depolaması, ambalajlanması ve dağıtımını takip ederek kayıtlarını tutar.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda hijyenine yönelik eğitimler planlayarak etkinliğini ölçer.
|
5 | |||||
| 5 |
Gıda üretimi ve güvenliği konusunda takım çalışmalarında uyumlu ve etkin çalışır.
|
4 | |||||
| 6 |
Gıda alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda alanında yaşam boyu öğrenme kültürüne sahip olur.
|
4 | |||||
| 2 |
Gıda alanı ile ilgili gündemdeki olayları ve gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda alanında mesleki gelişimi için gerekli eğitim programlarına katılır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda alanındaki meslektaşları ile iletişim kuracak mesleki ve litaratürü takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
3 | |||||
| 2 |
Gıda alandaki fuarları ve mesleki gelişmeleri takip eder.
|
4 | |||||
| 3 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlar.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda alanı veya diğer konularda sosyal sorumluluk projeleri hazırlayarak uygulamaya katılabilir.
|
5 | |||||
| 5 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkin biçimde kullanabilir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda mevzuatının belirttiği çeşitli gıda alanlarında çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda sektörü ile ilgili mevzuatı takip ederek gereğini uygulayabilir.
|
4 | |||||
| 3 |
Gıda sektöründe Kritik kontrol noktaları ve kalite güvence ile ilgili dökümantasyonu takip ederek acil durumlara ilişkin önlemler alabilir.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda işletmesinde hijyen ve sanitasyon eğitimini planlayarak uygulayabilir.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 34 | 0 | 100 |
| Genel Toplam | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |