Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GDP254 | GIDA ANALİZLERİ | 4 | 4 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA SAĞLAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere gıda biliminde kullanılan temel gıda analiz tekniklerini gerçekleştirebilme becerilerini vermektir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğinde; gıda analizine giriş, gıda analizlerinin önemi ve yasal düzenlemeler, örnekleme ve örnek hazırlama, analitik verilerin değerlendirilmesi, ph metre, titrasyon asitliği, nem ve toplam katı madde analizi, refraktometrik yöntemler, kül tayini, yağ tayini, protein tayini, karbonhidrat analizi, renk sistemleri, genel değerlendirme, doğruluk ve hassaslık konuları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıda analizleri laboratuvarında uyulması gereken kuralları kavrar. |
Analizleri teorik olarak anlar. |
Teorik öğrenilen analizlerin laboratuvar ortamında uygular. |
Elde edilen sonuçlarla mevzuatla ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Gıda analizine giriş-Gıda analizlerinin önemi ve yasal düzenlemeler | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür araştırması | Analitik verilerin değerlendirilmesi-Çözelti hazırlama ve hesaplamalar | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür araştırması | Titrasyon asitliği-pH | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür araştırması | Kül tayini | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
5 | Literatür araştırması | Nem ve toplam katı madde analizi | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
6 | Literatür araştırması | Renk sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
7 | Literatür araştırması | Refraktometrik yöntemler | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Yağ tayini-Soxhelet | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
10 | Literatür araştırması | Tuz tayini | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
11 | Literatür araştırması | Süt analizleri | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
12 | Literatür araştırması | Şeker tayini | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
13 | Literatür araştırması | Protein tayini | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
14 | Literatür araştırması | Spektrofotometrik analizler | Anlatım, Soru-Cevap, uygulama |
15 | Literatür araştırması | Spektrofotometrik analizler | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Başoğlu, F., Uylaşer V., (2016). Temel gıda analizleri. Dora yayınları. |
Yetim, H., Kesmen, z., (2008). Gıda analizleri, Kayseri:Erciyes Üniversitesi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The student use this information for understanding the production methods of food production.
|
4 | |||||
2 |
Food products, compounds and additives as some knowledge of the production, use of this information
|
5 | |||||
3 |
Food production and quality control laboratory to assess the results with information obtained.
|
5 | |||||
4 |
Food production and laboratory conditions as a requirement of the regulations and providing mevzutların points which can detect risk.
|
4 | |||||
5 |
Food product processing by following the advances of age can participate in R & D activities
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Food business, and laboratory workflow level of computer use in the computer system to follow.
|
5 | |||||
2 |
Able to follow the literature in food technology and a level of language skills to communicate with their colleagues may have.
|
5 | |||||
3 |
Microbial and chemical analysis of the food sector, which is important for human health risk not come into being following the detection of a food can.
|
4 | |||||
4 |
Food production, storage, production and sales personnel from the fields of hygiene and sanitation conditions in terms of job security can not work.
|
4 | |||||
5 |
He/she can observe and interpret theoretical knowledge about the microbiological and chemical analysis with practical researches
|
5 | |||||
6 |
Food in general has adopted the moral and ethical values of professional
|
4 | |||||
7 |
Learning and can apply what they learn in the field of food regardless of the display.
|
4 | |||||
8 |
Food production and management in identifying and seeking solutions to problems related to inappropriate situations, gaining the ability to show.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Doing research on food technology and security solutions to identify and develop the data he obtained.
|
4 | |||||
2 |
Food production and food security of information resources related to the use area.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Food Technology in the field of technical education by taking additional uses current techniques and tools.
|
0 | |||||
2 |
Food Technology Laboratories, collects data, performing experiments and evaluate the extent of the responsibilities.
|
5 | |||||
3 |
In order to follow developments in the field of food effectively takes advantage of information technologies.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she determines the risks in a food business and takes precautions
|
5 | |||||
2 |
He/she uses the basic laboratory devices used in the laboratory
|
5 | |||||
3 |
He/she follows the production and keeps records
|
4 | |||||
4 |
He/she plans for food hygiene training and measures of the effectiveness
|
5 | |||||
5 |
Food production and safety line on the team works and works effectively
|
4 | |||||
6 |
Using the basic knowledge of food is related to the field with a given task are executed independently.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she knows the need for lifelong learning and makes its requirements
|
4 | |||||
2 |
He/she follows trainings related to the subject
|
5 | |||||
3 |
Participates in training programs for professional development in the field of food
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she knows of a foreign language for follow the innovations in food technology and to communicate eachother
|
5 | |||||
2 |
He/she follow food fairs, and professional developments in the field
|
5 | |||||
3 |
He/she uses information technologies effectively and prepare presentations
|
5 | |||||
4 |
He/she prepare food area, or other matters of social responsibility projects, participate in preparing the application.
|
5 | |||||
5 |
He/she use visually, the effective use of written and oral communication.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she works several food areas of food legislation specified
|
5 | |||||
2 |
He/she follows and implements the legislation related the food industry
|
5 | |||||
3 |
He/she follows decumentation by critical control points and quaity assurance and takes precautions
|
4 | |||||
4 |
He/she prepare food hyhiene education and operation it.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 2 | 20 |
Laboratuvar | 12 | 4 | 48 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |